דיאטה לחולי כליות

דיאטה לחולי כליותהכליות הן זוג איברים שמבחינה פיזיולוגית שייכים למערכת השתן. הכליות ממוקמות מאחורי חלל הבטן ומדי יום עוברים בהן כמאה ושמונים ליטר של דם.

תפקידן המרכזי כולל סינון של הדם ויצירת שתן תוך פינוי של מרכיבים שונים שיכולים להיות רעילים במידה ויצטברו ביתר בדם.

ישנו מגוון רחב ביותר של מחלות כליה הידועות כיום, החל מאי ספיקת כליות וכלה בסוגים שונים של מומים מולדים בכליות. למעשה כיום ידוע כי המומים בכליות הם המומים הנפוצים ביותר מכול סוגי המומים במערכות הגוף השונות.

הקשר בין מחלות כליה לתזונה

מאחר ותפקידן של הכליות כולל סינון של חומרים שונים מזרם הדם, הרי שכאשר התפקוד של הכליות נפגע בעקבות מחלה כלשהי, ישנו צורך להפחית את צריכת המרכיבים השונים בתפריט היומי שעלולים להזיק לגוף כאשר הם מצטברים. כך למשל אחראיות הכליות להפריש מהגוף את האוריאה שמהווה תוצר פירוק של חלבונים ואת הקראטנין, תוצר פירוק של רקמת השריר.

לאור זאת, כאשר מדובר במחלה שכיחה כמו למשל אי ספיקת כליות כרונית, יש להגביל את המטופל בצריכת החלבון על מנת להפחית את העומס מהכליות ולהאט את קצב ההתקדמות של המחלה.

למעשה, ככל שהמחלה מתקדמת לשלבים מתקדמים יותר, כך ההגבלות על צריכת החלבון הופכות לנוקשות יותר. בנוסף לתוצרי פירוק אלה, הכליות אחראיות גם להפרשה של מינרלים שונים דוגמת אשלגן וזרחן שהצטברות יתרה שלהם בגוף עלולה לגרום להפרעות חמורות בקצב הלב.

לפיכך, בתלות ביכולת הסינון של הכליות, יתכן כי יהיה צורך להגביל גם את הצריכה של חלק מהמינרלים.

החשיבות של שילוב דיאטנית קלינית בבניית התפריט עבור חולי כליות

התפריט התזונתי של חולי הכליות צריך להיות מותאם באופן אישי לכל מטופל ומטופל על ידי דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בחולה הנפרולוגי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאדם הסובל מאי ספיקת כליות סופנית ונזקק לטיפולי דיאליזה זקוק להתאמה של תפריט שונה לגמרי מזה שזקוק לו חולה באי ספיקת כליות בשלב 2. כמו כן, יש לערב בתכנית הטיפול נפרולוג על מנת לנטר את תפקודי הכליה באופן קבוע.

בנוסף לכל זה, חשוב מאוד להבין שעל ידי הפחתת החלבונים בתפריט היומי ניתן בקלות להגיע למצב של תזונה שלא מכילה מספיק קלוריות לתחזוקת מערכות הגוף השונות. ירידה במשקל ומצב של תת תזונה עלולים להוביל לבעיות בריאותיות שונות ואפילו להוביל להחמרה במצב התפקוד של הכליות עצמן. זוהי סיבה נוספת בגינה ישנה חשיבות עליונה לשילוב של דיאטנית קלינית בבניית התפריט.

פירות וירקות

באופן כללי, לאוכלוסייה הבריאה מומלץ להרבות בצריכה של ירקות וכן לשלב כמות מסוימת של פירות בתפריט היומי. עם זאת, חולי כליות הסובלים מירידה ביכולת הסינון הכלייתי, צריכים להיזהר מאוד מצריכה עודפת של ירקות ופירות וזאת משום שהירקות והפירות מכילים כמות גבוהה של אשלגן.

כמות הפירות והירקות בתפריט היומי נקבעת בהתאם לתפקוד הכלייתי של המטופל בשיתוף פעולה מלא עם הדיאטנית הקלינית וישנה עדיפות לפזר את הפירות והירקות לאורך כל הארוחות במהלך היום במידת האפשר.

על מנת להפחית את כמות האשלגן בפירות ובירקות ניתן להשרות אותם במים על מנת שהאשלגן יעבור מהפרי או הירק לנוזל וכן ניתן לבשל אותם על מנת להאיץ את התהליך.

הגבלה של צריכת המלח

מעבר לכך, התזונה המומלצת עבור חולי כליות היא תזונה דלת מלח, אלא כן הנפרולוג סיפק הוראה אחרת. תזונה דלת מלח מפחיתה את הפרשת החלבון בשתן ומסייעת בהקלה על בצקות השכיחות מאוד בחולי כליות.