כך תגרמו לילדים שלכם לאכול הרבה יותר ירקות

צריכה של ירקות ופירות מומלצות עבור הילדים (וגם המבוגרים) עקב לא מעט סיבות. בירקות תמצאו את הרכיבים התזונתיים החיוניים לבריאותם התקינה של הילדים, כאשר בנוסף ירקות עשויים לתרום לחיזוק המערכת החיסונית, להתפתחות התקינה של הילדים ולשיפור מדדיהם במישורים השונים.הבעיה היא שיש בתחום הזה פער גדול מאוד בין הרצוי למצוי, כאשר לפני שנים ספורות פורסם כי פחות ממחצית מהילדים בילדים צורכים ירקות כמו גם פירות מדי יום. למרות שזה לא פשוט לשכנע את הילדים לאכול ירקות, יש כמה דרכים באמצעותם ההורים יכולים להגדיל לכך את הסיכויים משמעותית.

טיפ מספר 1 – אם אתם תאכלו ירקות, גם הילדים שלכם יאכלוכך תגרמו לילדים שלכם לאכול הרבה יותר ירקות

ידוע שילדים נוטים לחקות את הוריהם, כך שמההורים נדרשת הדגמה של התנהגות נכונה ובריאה. האוכל הוא חלק מרכזי בכך. ההורה לא יכול לצפות שילדו או ילדתו יאכל ירקות, אם שאר בני הבית אינם עושים זאת. הורים אשר צורכים בעצמם מאכלים שנחשבים לא בריאים בעליל – למשל מאפים, שוקולדים, עוגות שוקולד וכדומה – צפויים לגלות שהקניית הערכים התזונתיים הנכונים לילדים הופכת למשימה מורכבת שבעתיים.

טיפ מספר 2 – יש יותר מדרך אחת להכין ירקות

בכלל, שילוב הירקות בתפריט התזונתי יכול להיעשות בכמה וכמה דרכים. אם הילדים פחות מתחברים לירקות בצורה הגולמית שלהם, כפי שאכן קורה לא מעט, אפשר לשלב אותם במאכלים שהם אוהבים: לדוגמא פסטה עם ירקות. בחלק מהמקרים הילדים אפילו לא יוכלו לזהות את הירקות שהוכנו למנות, בעוד שבאחרים הם ישתלבו מצוין בארוחה.

מומחי תזונה רבים טוענים כי הילדים צפויים לגלות נכונות גדולה יותר לאכול ירקות כשהם רעבים. הכוונה היא לא למנוע מהם כל סוג אחר של אוכל, כמובן, אלא לעובדה שאת הירקות אפשר להגיש בנפרד לפני המנות העיקריות (ולא בהכרח לצד האוכל). אופציה אחרת שעשויה להיות מוצלחת היא פשוט לצייד את הילדים בפירות ובירקות זמינים, שהם יוכלו לאכול מתי שמתחשק להם: לדוגמא קופסה שהם לוקחים בתיק לבית הספר.

מההורים נדרש בהמשך לכך גילוי של יצירתיות. ההורים בהחלט יכולים להפוך את הצלחות של הילדים ל"יצירות אומנות", עם קישוט שלהן באמצעות הירקות. ילדים שמקבלים צלחת שמחה שכזו עשויים לתפוס את כל האכילה שלה בצורה חיובית יותר.

טיפ מספר 3 – היו נדיבים, אל "תתקמצנו" בירקות

יש הורים אשר חוששים מכך שירקות שהילדים שלהם לא מסכימים לאכול ייזרקו לפח. כתוצאה הם קונים פחות ירקות, או בוחרים להעמיס לצלחת כמות ירקות קטנה. מחקר חשוב שנערך בקרב 32 משפחות באוסטרליה הראה כי הגישה הזו אינה נכונה מיסודה.
במחקר השתתפו משפחות שדיווחו על צריכה נמוכה של ירקות על ידי הילדים. הן חולקו לשלוש קבוצות: בראשונה, הילדים קיבלו ילד אחד בלבד. בשנייה העניקו להם ההורים מגוון ירקות, ובשלישית נתבקשו ההורים לא לשנות את הרגלי התזונה הקיימים. המחקר הראה שילדים שנחשפו לירקות בתקופת המחקר, ובמיוחד בכמות גבוהה ובמגוון רחב, צרכו פשוט יותר ירקות במהלכו וגם לאחריו.
חשוב להדגיש כי הורים שלוחצים על ילדיהם לאכול ירקות ב"כוח", עלולים ליצור אצלם רתיעה שתרחיק אותם מהירקות עוד יותר. זה בסדר גמור אם הילד רק טועם מהירקות, הוא אינו חייב לסיים את כל הצלחת. בהדרגה אתם עשויים לגלות שהילד מתרגל לירקות ומגדיל את הצריכה שלהם.