אנו נחשפים לפרסומות ולמסעי פרסום בכל אשר נפנה. הם משודרים אלינו מתוך מכשיר הטלוויזיה ומספרים לנו על מוצרים חדשים ברדיו, במהלך נסיעה.
הפרסומות ממלאות את העיתונים, האתרים והטלפונים, והשפעתן על ההתנהגות ידועה, אך מאמר זה מייחד מקום למשמעות הפרסומות על הרגלי התזונה.
הפרסומות המושקעות
אנשים נוטים לדבר הרבה על אוכל, ובמקביל משוחחים ומחליפים דעות גם בנושאי פרסום. אין זה מפתיע שאנו מרבים לדבר על אוכל, שכן כולנו אוכלים ורבים מאתנו מאוד אוהבים לאכול. אנו נוהגים לשוחח על מסעדות טובות, על מאכל חדש שגילינו ואפילו על פרסומות למוצרי מזון שונים.
הפרסומות כיום מאוד מתוחכמות ומאוד מושקעות. למעשה, רבות מהפרסומות שנונות, מרהיבות ומהוקצעות לא פחות ואפילו יותר מתכנים משודרים כגון סדרות טלוויזיה ואפילו סרטים. וכאשר אנו מדברים על פרסומות, אנו בעצם מעצימים את השפעתן עלינו. במידה ומדובר בפרסומות המעודדות צריכה של מזונות מסוימים או מותגי מזון, השיחה על כך מביאה לעליה בפופולריות של אותו מוצר שבדרך כלל לא יהיה בריאותי או דיאטטי במיוחד, בלשון המעטה.
להכיר זה לאהוב
אפילו פרסומות פשוטות למראה ולא מאוד מושקעות משיגות מטרה חשובה מבחינה המפרסמים. הפרסומות מייצרות מודעות ביחס למוצר. למרבה הצער, מדובר בדרך כלל במוצרים בעלי תכולת שומן גבוהה, פסט פוד, אוכל תעשייתי כמו שניצלים מוכנים, חטיפים שונים, משקאות ממותקים. ככל שהחשיפה למוצר מזון גבוהה יותר, כך אנשים מתרגלים אליו, ובהדרגה חשים שהוא מהווה חלק מהחיים. הצפייה בפרסומת גורמת להתנסות, ולבסוף להתאהבות.
זהו אולי תיאור נמלץ מעט, אבל הפרסומות הן מהגורמים המשמעותיים ביותר, שהביאו לעליה בצריכת מזונות מעובדים, בלתי בריאים ומשמינים. הפרסומות הן אלה שהפכו את סגנון החיים הכולל אכילה מופרזת למשהו גדול מהחיים, עניין "קול", שמתאים לחבר'ה או שמתאים כפינוק מפני ש"מגיע לנו". והרי אם זה משודר בטלוויזיה זה לא יכול להיות רע, נכון?
פרסומת מעוררת רצון לאכול
אין ספק שהפרסומות משפיעות עלינו לא רק באופן עקיף אלא גם באופן ישיר. האם קרה לכם שראיתם פרסומת לפיצה או להמבורגר ומיד הרגשתם רעבים? האם גם לכם קרה שצפיתם בפרסומת לחטיף כזה או אחר או לגלידה וניגשתם מיד למקרר או לארון ומצאתם את עצמכם מנשנשים מול הטלוויזיה?
אם אתם מוצאים עצמכם עונים בחיוב, הרי שאתם דומים בכך למרבית הציבור. הפרסומות, ובמיוחד פרסומות משודרות, משפיעות מאוד על תחושת הרעב שלנו – מבוגרים וגם ילדים. אפילו שלטי חוצות או תשדירים ברדיו מרבים להזכיר לנו שאנחנו הרי מאוד רעבים ושמתחשק לנו ממש עכשיו לאכול משהו טעים.
האמת הגמישה של הפרסומות
אז אנו משוחחים על פרסומות ובכך נותנים להן משנה תוקף ומשוחחים על אוכל וכבר נעשים רעים. אנו נותנים לפרסומות להשפיע עלינו, אבל חשוב לזכור שהמנוח "אמת בפרסום" הוא מונח גמיש מאוד. אם ראיתם דוגמנית יפהפייה ורזה אוכלת חטיף או שחקן מפורסם שמתענג על גלידה – לא זו הדרך שבה תוכלו להפוך מפורסמים או חטובים.
בחיים האמיתיים המציאות פחות נוצצת. צריך להשקיע מאמץ, לעשות ספורט, לאכול בריא ולוותר על לא מעט פיתויים בדרך. ראיתם פרסומת שמזמינה אתכם לאכול חטיף או מעדן חדש ללא תוספת סוכר? שימו לב לאותיות הקטנות, בהחלט יכול להיות שתגלו שזה לא מוצר דיאטטי או בריא בשל תכולת שומן גבוהה או תוספים כגון צבעי מאכל וחומרים משמרים.