דבש או סוכר – מה בריא יותר?

כאשר אנחנו חולים, אחת ההמלצות היא לשתות תה עם דבש ולימון. בתחילתה של כל שנה אנחנו טובלים את התפוח בדבש כסמל דבש או סוכר- מה בריא יותר?לשנה טובה ומתוקה. הדבש נחשב לכאורה לחומר אנטיבקטריאלי או בשפת הסבתות: אנטיביוטיקה של הטבע. האם באמת הדבש הוא בריא כמו שאנו נוטים להתייחס אליו? עד כמה הוא בריא יותר מסוכר, אותו חומר מתוק שאנו עושים הכל כדי להפחית ולהוריד בו? האם הדבש הוא תחליף בריא לסוכר או שהכל מבוסס על אמונות עתיקות שעוברות מדור לדור ולא נכונות בהכרח?

איך קרה שהדבש הפך שם נרדף לבריאות?

מכירים את זה שמזבוב עושים פיל? אותו זבוב יכול להיות תכונה לא טובה שמגזימים ומקצינים אותה אך גם תכונה שהיא כן טובה אך לא משמעותית כפי שעושים ממנה. אז נכון, בדבש יש באמת חומרים שיכולים לסייע לשיעול וגם חומרים שעוזרים לגוף להילחם בחיידק הנקרא הליקובקטר שגורם לכיבי קיבה. חשוב לציין שיתרונות אלה של הדבש תקפים כל עוד זה דבש שלא חומם, כך שבשתיית תה אליו מכניסים דבש וגורם לחימומו, לא באמת נעזור לשיעול לחלוף. יתכן שהוא עובד בתור תרופת פלצבו.

מה פחות בריא בדבש?

מה שלא בריא בדבש אלה בדיוק הדברים שאינם בריאים בסוכר. אמנם בדבש ישנו פרוקטוז, סוכר פירות, אך גם גלוקוז, ובכמות לא מבוטלת בכלל ( עוד על: סוגי סוכר). הגלוקוז הוא גם סוג הסוכר שישנו גם בסוכר הלבן. את שני סוגי הסוכר הגוף שלנו צריך ליצירת אנרגיה, אך כיוון שאנו אוכלים מזונות שגם כך כוללים כמות גדולה של סוכר, במיוחד ביחס לאנרגיה שאנו מוציאים, המטרה היא להפחית בכמות הסוכר ככל האפשר. לכן, אכילת דבש בכמות נדיבה מתוך מחשבה שהוא תרופה של הטבע היא מוטעית. דבר נוסף שאינו בריא בדבש ובגללו לתינוקות עד גיל שנה ההוראה היא לא לתת דבש הוא אפשרות להימצאות רעלן שיכול לגרום לבוטוליזם, שיתוק של השרירים ופגיעה במערכת העצבים (זהו הרעלן שישנו בבוטוקס ומוזרק בכמות מזערית לצורך הטיפול שאכן גורם לשיתוק שרירים ספציפיים בפנים).

דבש הוא מזונן של דבורים

נקודת הסתכלות נוספת על צריכת דבש היא שזהו מזונן של דבורים. הן מכינות ואוגרות אותו לזמן בו לא יוכלו לשתות צוף פרחים או במילים אחרות: הוא מהווה קופסת שימורים עבור הדבורים. לכך שאנחנו גוזלים את הדבש מהדבורים יש השלכות מבחינת הדבורה ויכולתה להמשיך ולשרוד. לכן, עבור טבעונים רבים הדבש איננו מאכל שיאכלו כדי לאחל לעצמם שנה טובה ומתוקה…

אז האם להימנע?

בינינו, אתם נמנעים לחלוטין מסוכר? הימנעות מוחלטת מסוכר היא קשה מאוד ודורשת חיטוט במרכיביו של כל מוצר, כולל מוצרים שאינם מתוקים. באותה מידה אין צורך לעשות שמיניות באוויר כדי להימנע מדבש, אך לדעת שהוספת כפית דבש נוספת באופן מכוון כדי לשפר את מצבכם הבריאותי אינה מוצדקת או מומלצת. אפשר לאכול עוגות דבש או להמתיק את התה בדבש אם זוהי ההעדפה, אך הכל במידה.

שורה תחתונה: האם דבש בריא יותר מסוכר?

דבש מעט בריא יותר מסוכר כל עוד לא אוכלים אותו כשהוא מחומם. כשהוא מתחמם המרכיבים הטובים שבו מתאדים ואתם נשארים עם משקע של סוכרים. לכן, אם כבר רוצים מן המתוק הזה, אפשר למרוח אותו על פרוסת לחם או סתם לאכול כפית ממנו אם אתם אוהבים את הטעם שלו כפי שהוא, אך במקום חטיף או מתוק אחר שהתכוונתם לאכול. השורה התחתונה היא שצריך להתייחס אל הדבש קודם כל כאל סוכר ולנהוג איתו בהתאם. היתרונות שלו על פני הסוכר הם בונוס קטנטן.