דיאטת יו יו – מהי הדיאטה ומהן סכנותיה?

דיאטת יו יו כל מי שאי פעם רצה להשיל ממשקלו כמה קילוגרמים ויישם דיאטה מכל סוג שהוא, סביר גם שהעלה חזרה חלק ממשקלו ולאחר זמן מה, ניסה שוב את מזלו בדיאטה, כדי לרזות פעם נוספת.

הירידה במשקל, העלייה לאחר מכן ושוב הירידה, נקראות "דיאטת יו יו". דיאטה שהיא חלק מאורח חייהם של רבים, המתנסים בדיאטות שוב ושוב אך לא מצליחים לשמור על המשקל הרצוי, ומנסים לאחר מכן דאטה חוזרת, כדי לרדת את המשקל שעלו, ולעיתים אף משקל שהוא גבוה יותר מכפי שירדו קודם לכן.

דיאטה זו איננה בריאה וטובה לגוף. השינויים במשקל, חוסר האיזון שבה וגם הקיצוניות, שלרוב מאפיינת אותה, יכולים לגרום במערכות הגוף השונות וגם בקצב חילוף החומרים.

מהי הדיאטה?

דיאטת יו יו, וכפי שניתן לנחש משמה, היא דיאטה מחזורית. כלומר, ירידה במשקל, עלייה במשקל, ולפעמים גם למשקל גבוה יותר מכפי שהייתה בתחילת הדרך, לאחר מכן ירידה במשקל שוב וכן הלאה.

לרוב מדובר בדיאטות "כסאח", דיאטות שאינן מאוזנות, דיאטות הכוללות מספר מצומצם יחסית של קלוריות מדי יום ולרוב גם פעילות גופנית רבה מאד כדי לרדת כמה שיותר במשקל. בדיאטת היו יו הזו מתנסים הן גברים והן נשים, נערות צעירות וגם נערים והיא, ללא ספק, אחד מסוגי הדיאטות הפחות מומלצים ופחות טובים ובריאים לגוף.

יתרונות, חסרונות וסכנות

לדיאטת היו יו ישנם אך ורק חסרונות. יתרונה היחיד הוא העבודה שאפשר בעזרתה להשיל במשקל, מה שחשוב מאד לסובלים מעודפים רבים מאד, הפוגעים באיכות חייהם ויחד עם זאת מהווים סכנת חיים ממשית.

אולם, מעבר לכך, חשוב לזכור שמדובר בדיאטה שהיא, לכשעצמה, יכולה להיות מסוכנת מאד. היותה מחזורית, העליות והירידות התכופות במשקל, פוגעות בקצב חילוף החומרים הטבעי של הגוף והופכות אותו לאיטי הרבה יותר.

הדיאטה עצמה משבשת מערכות רבות בגוף, וכשהיא קיצונית מאד ומתבססת על מספר מצומצם של קלוריות היא יכולה גם לפגוע במערכת הלב ובמוח. דיאטת יו יו דלת קלוריות, וכשעושים אותה ללא פעילות גופנית, גורמת לאיבוד ברקמת השריר ולאיבוד של נוזלים על חשבון השומנים, שמהם רוצים להיפטר בשלב הראשון.

בנוסף, ככל שהיא נמשכת זמן רב יותר, הגוף זקוק לפחות קלוריות כדי שישמור על משקלו הקבוע. ולאורך זמן, קשה מאד להתמיד בכך. ניתן למשך פרק זמן קצר לצרוך מספר מצומצם מאד של קלוריות, אך קשה לעשות זאת לתקופה ארוכה. הדבר מוביל, בסופו של דבר, לעלייה מהירה יותר במשקל בשל הצריכה העודפת של הקלוריות, שקודם לכן, לא נחשבה ככזו.

אז, מה כן?

מי שרוצה לרדת במשקל, חשוב שישלב את הדיאטה יחד עם פעילות גופנית כדי לפתח את הגוף ולחזק אותו. מעבר לכך, מומלץ לו להיעזר באיש מקצוע, כדי לבחון אפשרות של תפריט מתאים, המאפשר לו להגיע אל המטרה עצמה, אל המשקל הרצוי.

דיאטה מאוזנת, בניגוד לדיאטת יו יו, היא הדיאטה הנכונה. בדיאטה זו מספקים לגוף את כל הוויטמינים והמינרלים שהוא זקוק להם ועוזרים לגוף להיפטר בצורה איטית ונכונה יותר מהעודפים שלו. חשוב גם להפוך את הדיאטה עצמה לאורח חיים. כלומר, לא לבסס אותה על מספר מצומצם של קלוריות שקשה לדבוק בו לאורך זמן וגם לא על הימנעות ממזונות מסוימים שאוהבים, כמו ממתקים למיניהם או מאפים.

מותר לצרוך אותה, וגם כשרוצים לרדת במשקל, אך בכמות קטנה. דיאטה שהופכת להרגל וכחלק מאורח חיים נכון ובריא היא הפתרון המתאים לכל אחד, שיעזור הן בירידה במשקל והן בשמירה עליו.