אכילה מוגברת של סוכר מובילה להגברת סיכויי דיכאון בגברים

עודף סוכר מגביר את הסיכון לדיכאון בגבריםחוקרים מצאו קשר חזק בין צריכת רמות גבוהות מדי של סוכר, לבין דיכאון בקרב גברים. קשר זה אינו משקף נשים. המחקר החדש מצא שגברים שצורכים כמות גדולה של סוכרים מוספים למשקאות, עוגות וממתקים, מגבירים את הסיכון לדיכאון.

חוקרים מאוניברסיטת קולג' בלונדון (UCL), בחנו את רמות הסוכר בתזונה, ואת שיעורי בעיות בריאות הנפש הנפוצות בקרב קבוצה גדולה מאוד של חמשת אלפים גברים ואלפיים נשים, שגויסו למחקר בשנות השמונים.

סיכון מוגבר להפרעה נפשית בתוך חמש שנים – המדענים מצאו קשר חזק בין צריכת רמות גבוהות יותר של סוכר לבין דיכאון בקרב גברים. הגברים שצרכו את רמות הסוכר הגבוהות ביותר, למעלה מ-67 גרם ביום, נמצאו בסיכון מוגבר של 23% לסבול מהפרעה נפשית נפוצה כעבור חמש שנים, בהשוואה לגברים שצרכו את רמות הסוכר הנמוכות ביותר, פחות מ-39.5 גרם ליום. החוקרים בדקו האם גברים יכולים לאכול מזונות מתוקים יותר, משום שהיו מדוכאים, אך לא כך עלה מממצאי המחקר.

הקש ששובר את גב הגמל

מחברי המחקר, ממכון UCL לאפידמיולוגיה ובריאות, דיווחו שלתזונה עשירה בסוכר יש מספר השפעות על הבריאות, אך המחקר מראה כי ייתכן שקיים קשר בין צריכה מוגברת של סוכר לבין הפרעות מצב רוח, במיוחד בקרב גברים. קיימים גורמים רבים המשפיעים על הסיכויים להפרעות במצב הרוח, אך תזונה עשירה במזונות ומשקאות מתוקים, עשויה להיות הקש ששובר את גב הגמל.

המחקר לא מצא קשר בין צריכת הסוכר לבין הפרעות מצב הרוח בקרב נשים ולא ברור מדוע. קיים צורך במחקרים נוספים על מנת לבדוק את השפעת הסוכר בדגימות אוכלוסייה גדולות.

נזקי הסוכר: הראיות המדעיות

קיימות עדויות גוברות לנזק הפיזי הנגרם על ידי סוכר והשפעתו על הבריאות. במהלך המחקר, המדענים מצאו השפעה נוספת על בריאות הנפש. זהו ממצא נוסף התומך בראיות לצורך בפעולה מדינית כגון היטלי הגבלות סוכר על תעשייני המזון. המחקר, שפורסם בכתב העת Scientific Reports, אינו הראשון המציע את הקשר. המדענים מדווחים שהיו לפחות שלושה מחקרים קודמים שתמכו בממצאי מחקר זה.

צריכת הסוכר של אנשים ובריאותם הנפשית נמדדו באמצעות שאלונים. אחת הבעיות עם מחקרים תזונתיים היא שאנשים נוטים שלא לספר את כל האמת אודות הרגלי האכילה שלהם. אבל המדענים מסבירים שאין זה סביר שאנשים מדווחים יותר מדי על מה שהם אוכלים, אז אם בכלל, הם יראו פחות השפעה מכפי שקיימת באמת.

בריג'יט גו'נס יושבת עם דלי גלידה – אך בפועל גברים אוכלים יותר סוכר

תוצאות המחקר היו חזקות מאוד לגבי גברים, אך לא חזקות לגבי נשים. אחת הסיבות לכך היא שנשים אינן מיוצגות במחקר, אשר גייס עובדי מדינה בשנות השמונים. אך סקרים תזונתיים ארציים מראים גם שגברים צורכים יותר סוכר מאשר נשים, למרות ההנחות הפופולאריות לגבי "ברידג'יט ג'ונס שיושבת עם דלי גלידה".

פרופסורים לפסיכיאטריה גריאטרית מ-UCL  סבורים שמחקר זה חשוב, היות והוא הראשון שיכול להראות כי עלייה בסיכון של כרבע בהפרעות נפשיות שכיחות, בעיקר חרדה ודיכאון מתונים, אצל גברים שאוכלים יותר סוכר, אינם מוסברים על ידי ממצאי חולים שכבר סבלו מדיכאון ואכלו סוכר כאמצעי למקור נחמה. אך הקשר היה מסובך, וקיים צורך במחקרים נוספים.

ביקורות המחקר – פרופסורים לתזונה ולדיאטה בקיינגס קולג' בלונדון, מסתייגים מהמחקר ומצביעים על מספר רב ש גורמים שעשויים להשפיע על התוצאה, כולל מצב סוציו אקונומי נמוך, הרגלי עישון והשמנת יתר. מחברי המחקר ניסו לקחת מצבים אלו בחשבון, אך לדברי המבקרים, עדיין קיים סיכון של גורמים שנויים במחלוקת.