דיאטה בגיל הזהב – לאכול בריא בכל גיל!

דיאטה בגיל הזהבמגפת ההשמנה לא פוסחת גם על בני גיל הזהב ולפיכך רבים מבני השישים וחמש ומעלה מנסים למצוא דרכים שונות להפחית ממשקלם.

השמנת יתר מסוכנת מאוד לבריאות לא רק בגילאים צעירים, אלא גם בגילאים מתקדמים, כשבין היתר קשישים הסובלים מעודף משקל והשמנה נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מנפילות, יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, בעיות ראייה, בעיות נוירולוגיות, בעיות אורתופדיות ועוד.

הקושי להרזות בגיל הזהב

במהלך ההזדקנות מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים רבים המקשים על ההרזיה, כשבין היתר מדובר על כך שבמהלך ההזדקנות, הקצב של חילוף החומרים בגוף הולך ומאט בהדרגה. המשמעות היא שכל קלוריה הנכנסת לגוף נשמרת באופן יעיל יותר ואילו כדי לשרוף אנרגיה, יש להשקיע מאמץ רב יותר. בנוסף לתהליכים הפיזיולוגיים, האדם הקשיש נתקל בקשיים נוספים הקשורים להפחתה במשקל שאינם קשורים ישירות לפיזיולוגיה.

כך למשל האדם הקשיש נוטה לסבול מבדידות ושעמום מפאת הזמן הרב שעומד לרשותו ולאור זאת, לא אחת את הזמן הפנוי ממלאים בני גיל הזהב באכילה. בקרב בני גיל הזהב שכיחה מאוד גם תופעת הדיכאון שלא תמיד מובילה להתנזרות ממזון אלא להפך. בקרב חלק ניכר מהסובלים מדיכאון נראית דווקא צריכה מוגברת ולא מבוקרת של מזון ובעקבות כך כמובן שגובר הסיכוי להשמנה.

חשיבות השילוב של איש מקצוע בתהליך ההרזיה

הצרכים של הגוף משתנים במהלך תקופות החיים ולכן אין זה פלא שגם במהלך גיל הזהב הצרכים התזונתיים אינם מזכירים עוד את הצרכים התזונתיים שהיו רלוונטיים בעשורים הקודמים. על מנת להימנע מהגעה לסטטוס תזונתי לא תקין, חשוב מאוד לשלב בתהליך בניית התפריט המתאים דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול באוכלוסייה המבוגרת.

דיאטה מהירה מדי או דיאטה הענייה במרכיבים תזונתיים מסוימים עלולה להוביל לאובדן מסת שריר, לחסרים תזונתיים ספציפיים כמו למשל חסר בוויטמין B12, חסר בחלבון או חסר בברזל ועל מנת לבנות תפריט שהולם את הצרכים של כל מטופל ומטופל באופן אישי, חשוב מאוד לבצע אנמנזה תזונתית מקיפה, לערוך בדיקות דם, לשוחח עם המטופל, לשקול אותו ורק אז ניתן להתחיל במלאכת בניית התפריט.

מעבר לכך, כאשר אדם בגיל הזהב מעוניין להשיל ממשקלו ישנה חשיבות עליונה לדאוג לכך שיבצע מעקב שגרתי אחרי התקדמות הדיאטה וכי תהליך הירידה במשקל יתבצע תחת פיקוח של איש מקצוע.

פעילות גופנית בגיל הזהב

קשישים רבים נמנעים מביצוע של פעילות גופנית מסיבות כאלו ואחרות. עם זאת, פעילות גופנית בגיל הזהב יכולה לתרום רבות להרזיה. פעילות גופנית מסייעת לכך שההפחתה במשקל לא תבוא על חשבון רקמת השריר אלא על חשבון רקמת השומן ובנוסף לכך, פעילות גופנית סדירה תורמת להגברת קצב חילוף החומרים ולשריפה מהירה יותר של קלוריות ושומן.

גם כאן חשוב לציין ולהדגיש כי ישנה חשיבות עליונה לשילוב של איש מקצוע מתחום הכושר הגופני המתמחה באימון של בני גיל הזהב. גם אם אתם מתקשים בהליכה או באימוני כוח, דעו כי ישנו מגוון רחב של אימונים ותרגולים המתאימים עבור בני גיל הזהב ולסובלים ממוגבלויות מוטוריות שונות כשבין היתר חשוב מאוד להזכיר את הבריכה הטיפולית המשמשת לאימוני הידרותרפיה.

התחשבות במחלות של גיל הזהב

כאשר אדם מבוגר מתחיל בדיאטה להרזיה, עליו להתייחס באופן ספציפי לתחלואות שונות מהן הוא סובל על מנת שההרזיה לא תגרום להחמרה של התחלואה הקיימת. ישנן מחלות רבות ששכיחותן גבוהה יחסית בתקופת גיל הזהב המתכתבות עם התפריט התזונתי כמו למשל מחלות לב וכלי דם, סוכרת סוג 2, מחלות לבלב, מחלות כבד למיניהן ועוד.