האם הגזר טוב לדיאטה? דיאטת גזר

דיאטת גזרגזר הוא ירק דל קלוריות, ונחשב כמקור מצוין לוויטמינים וסיבים תזונתיים. דיאטת הגזר כוללת אכילת גזר כמקור תזונה עיקרי, להבטחת תוצאות הרזיה מהירה ויתרונות בריאותיים רבים כגון ניקיון וטיהור הגוף, וסילוק רעלים.

הדיאטה מורכבת מאכילת גזר שלם בתחילת כל ארוחה, ושתיית מיץ גזר אחת לשלוש שעות, בעדיפות לגזר טרי, במשך שבוע. הגזר מעניק לגוף גודש סיבים המסייעים לתחושת מלאות מהירה, כך שבמהלך הארוחה ניתן לאכול פחות. התחליפים המקובלים המשתלבים בדיאטה זו הם מלפפונים, קישואים, לפת ואפילו מלפפונים חמוצים. מיץ גזר או מרק גזר נחשבים לארוחה מלאה, מזינה ומשביעה.

שיטות לביצוע דיאטת גזר

ניתן לבצע את הדיאטה במגוון שיטות. כך, למשל, ניתן לשתות אותו כמשקה מרענן לארוחת בוקר, במקום מיץ תפוזים. אפשר להכין סלטים יפים הכוללים גזר מגורר או קצוץ, או להכין סלט גזר מקורר עם צימוקים כמנה בריאה ויפה.

כמובן שניתן תמיד לאכול מקלות גזר טבולים בממרחים בריאים כגון גבינה רזה, כחטיף בריא לשעות אחר הצהריים. מומלץ לאכול חמש מנות ביום של פירות וירקות, כשהגזר יהיה מרכיב התזונה המרכזי. כוס מיץ גזר טרי, או 12 גזרים גמדיים, נחשבים כמנה אחת של ירקות.

יתרונות דיאטת הגזר

כוס גזר טרי מכילה פחות מ-53 קלוריות, ומספקת כמות עצומה של ויטמיני B6, B3, B1, K ו-C. הגזר נחשב כמקור טוב לסיבים תזונתיים, מגנזיום, חומצה פולית, אשלגן וזרחן. הוא עשיר בחומרים נוגדי חמצון ומכיל אף כלור וגופרית המסייעים לכבד לשטוף פסולת רעילה.

בין יתר החומרים התזונתיים הבריאים שלו, גזר מכיל רמות גבוהות ביותר של בטא קרוטן, המומר לוויטמין בגוף ומשמש לחיזוק השיניים, העצמות, העיניים והעור. הוא ידוע אף בתכונותיו לריפוי כשמשתמשים בו כתכנית לניקוי רעלים.

בנוסף, הוא מכיל גם סידן ונחשב כבעל תכונות המסייעות בהגנה מפני סרטן הריאות. מחקר שפורסם בגיליון מאי 1990 של כתב העת ביקורת תזונה, מצא כי צריכת כמויות גדולות של פירות וירקות עשירים בקרוטונואידים, שהם המרכיב העיקרי בגזר, נקשרה לסיכון נמוך יותר לסרטן הריאות. המחקר מצא כי נטילת ויטמינים בלבד אינם מעניקים הטבה זו.

שיקולים ואזהרות

בעוד שגזר נחשב כתוספת מצוינת לכל תכנית אכילה, יש להיזהר מאכילת כמויות גדולות מידי. בטא קרוטן, סוג של קרוטונואידים, נהפך לוויטמין בתוך הגוף. ויטמין עודף מאוחסן בשומן ועלול להפוך את העור לבעל גוון כתום או צהוב. כל משטר דיאטה מהירה או דיאטה המאופיינת מרכיב תזונה אחד, בכמויות גדולות, מקשה על ההתמדה.

מומלץ להוסיף את הגזר לתזונה ללא מסגרת זמן פרטנית. שלושה גזרים ליום אינם נחשבים לכמות מוגזמת, אך מצד שני מומלץ שלא להגזים באכילת הגזרים, ובדרך כלל מומלץ שלא להמשיך בדיאטה מעבר לשבוע. בדומה לכל דיאטה מהירה, מיץ גזר מבטל חומרים מזינים אחרים ולכן יש להתייעץ עם הרופא לפני תחילת הדיאטה, במיוחד כשמדובר בדיאטה מחמירה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אילו מאכלים מומלצים לבריאות העיניים ואילו עלולים להזיק לעיניים? עושים סדר