אילו מאכלים יעזרו לשמור על עיניים בריאות ואילו לא?

אין ילד שבשלב מסוים של חייו לא נתקל בבקשה של אימו שיוכל גזר, והרבה, כדי שישפר את בריאות העיניים. למרות שאין עדיין אילו מאכלים יעזרו לשמור על עיניים בריאות ואילו לא?תמימות דעים לגבי האופן בו הגזר עשוי באמת לחולל קסמים בכל הנוגע לבריאות העיניים, נקודת המוצא כיום ברורה: לתזונה שלנו יכולה להיות השפעה משמעותית על הראייה שלו ואף למנוע מחלות עיניים שונות. מן העבר השני של המשוואה, ידועים מאכלים אשר עלולים לפגוע בבריאות העיניים לאורך זמן.

אלו הם המאכלים המומלצים לבריאות העיניים

גזר

השאלה הראשונה שצריך לשאול היא האם גזר, המזוהה יותר מכל עם בריאות העיניים, עשוי לסייע לעיניים? התשובה לכך היא כמובן חיובית, אם כי אפשר לבנות על הירק הכתום שיפתור כל בעיה הנוגעת לבריאות העיניים. היתרון העיקרי של הגזר בהקשר הזה הוא שיש בו כמויות גבוהות של ויטמין E ושל בטא קרוטן, פיגמנט כתום המהווה אחת מאבני היסוד של ויטמין A. כאשר הגוף הופך את הבטא קרוטן לויטמין A, יכולת ראיית הלילה של האדם עשויה להשתפר.

פירות

ישנם פירות נוספים הנחשבים לבריאים במיוחד. אפרסמון מכיל כמויות מרשימות של ויטמין C, ויטמין A, זיאקסנטין ובטנינים, נוגדי חמצון שבין התמורות שלהם אפשר למנות מניעת פגיעה אפשרית בתאי העין מסיבות שונות. באבוקדו תמצאו נוגדי חימצון המסייעים לשמור על בריאות העיניים, לרבות לטואין, וכן ויטמינים מועילים כמו ויטמין A ו-E. כמויות מרשימות של ויטמין C, אף הוא נוגד חמצון המסייע לבריאות העיניים, תמצאו בגויאבה.

שאר ירקות

גזרת הירקות כוללת כמה מאכלים מומלצים במיוחד. בעלי קייל ובעלי תרד תמצאו את הלוטאין והזיאקסנטין, פיגמנטים צהובים הידועים כנוגדי חימצון, מסייעים לבריאות העיניים ומספקים הגנה למרכז הראייה, המקולה. הרכיבים הנמצאים בעלים אלו ידועים גם ביכולת המופלאה שלהם לסנן חלק גדול מקרני השמש המזיקות. מכיוון שכמות הפיגמנטים עולה כאשר הירקות העליים האמורים מבושלים, תהיה זו המלצה מועילה להקפיד לאכול אותם לאחר הבישול.

דלעת מכילה כמות ראויה של בטא קרוטן, ויטמינים ורכיבים אחרים הנחשבים לנוגדי חמצון, בנוסף לכך הדלעת עשירה בנחושת, המשתלבת אף היא במשוואת ההגנה על הגוף בכלל, והעין בפרט, מפני אותם רדיקלים חופשיים מזיקים.
מלבד הפירות והירקות, גם דגים העשירים באומגה 3, מאכלים דוגמת טחינה וחלק מסוגי האגוזים (בעיקר אגוזי מלך ואגוזי ברזיל) עשויים לשפר את בריאות העיניים.

אילו מאכלים נחשבים לאויבי בריאות העין?

לצד הרשימה באמת מרשימה של מאכלים הידועים בסיוע שלהם לבריאות העיניים, יש כאלה אשר את צריכתם דווקא כדאי לצמצם. ה"אויבים" העיקריים של בריאות העיניים הם מזונות הפוגעים בהעברת החמצן והדם לרשתית העיניים על ידי כלי הדם והנימים. חטיפים כמו גם מזונות מעובדים, לרבות מרקים מוכנים, עלולים להזיק לעיניים בשל כמויות גבוהות של נתרן – שעלול להגדיל את לחץ הדם – ושל מונוסודיום גלוטומט.

סכנה אחרת היא מאכלים העשירים בכולסטרול, אשר כמויות גבוהות שלו בגוף עלולות להגדיל את הסיכויים לניוון רשתית. מזון מעובד (בדגש על בשרים), סלטים תעשייתיים וחלק ממוצרי החלב, דוגמת חמאה, עלולים להזיק לעיניים מהבחינה הזו. באופן לא מפתיע מומלץ להימנע גם ממאכלים בהם כמויות גבוהות של סוכר, וזאת מכיוון שמאכלים בעלי מדד גליקמי גבוה עלולים להביא לניוון של הרשתית. הם גם מגבירים את הסיכון לסוכרת, אשר כידוע העיניים הן אחת הנפגעות העיקריות ממנה.

בדרך כלל לא נרכיב תכנית תזונתית אך ורק על טהרת השמירה על העיניים, למרות שאין ספק שזוהי מטרה חשובה במיוחד. חשוב עם זאת כן להכיר את המאכלים המומלצים יותר ופחות, כך שהסיכויים שלנו לשמור על העיניים שלנו בריאות לאורך זמן יעלו.