דיאטה לפי המחזור החודשי

דיאטה לפי המחזור החודשיבכל שנה צצות דיאטות חדשות שמבטיחות לכולנו ירידה מהירה במשקל. חלק מהן אכן מקיימות את הבטחתן וחלק – פחות. בכל פעם ישנה דיאטה, הנחשבת לטרנד החם ביותר בעולם הדיאטות, ולאחר תקופה קצרה מחליפה אותה דיאטה חדשה, טובה יותר.

דיאטה לפי המחזור החודשי היא דיאטה של העת האחרונה, המתבססת על התהליכים שעוברים על האישה ועל השפעתם על גופה. דיאטה זו, בין הטרנדים הלוהטים כיום בתחום, מותאמת לאישה בהתאם למחזור החודשי שלה, שהוא זה הקובע בין היתר את תהליך הירידה (או העלייה) במשקל.

מהי הדיאטה

במחקר שבוצע באוניברסיטת קופנהגן נמצא כי על הדיאטה להיות מותאמת לאישה על פי ימי המחזור שלה כדי לנצל בצורה המרבית את השינויים ההורמונאליים העוברים על גובה בתקופה זו ולטובת תהליך ההרזיה. המחקר מצא כי בימים שלפני קבלת המחזור מומלץ לאכול כמות רבה יותר של פחמימות ולהוסיף לתפריט היומי גם שוקולד. בימי הביוץ עצמם, אז התיאבון יורד והאנרגיות, לעומת זאת, נמצאות בשיאן, מומלץ לאכול פחות ובמקביל גם לעסוק בספורט.

החוקרים שביצעו את המחקר טוענים כי על הנשים להפסיק ולחוש שלא בנוח, להתייסר על כך שיש תקופות, במהלך החודש, שבהן הן רעבות הרבה יותר ורוצות לאכול יותר, שכן הסיבה לכך קשורה בקצב חילוף החומרים שעולה באותה התקופה. מעבר לכך, הוסיפו החוקרים, כדאי לפעול בהתאם לתנודות ההורמונאליות, המאפיינות את המחזור החודשי, כדי להפיק מהן כמה שיותר תועלת ולאפשר לגוף לנצל את אותם זמנים נכונים להורדה במשקל.

כיצד פועלת

ביום הראשון לדימום ישנה ירידה משמעותית ברמת הפרוגסטרון, האחראי על שמירת יציבות רירית הרחם ובמקביל, ישנה עלייה ברמת הפרוסטגלנדינים, האחראיים על נשירת אותה שכבה פעילה, השייכת לרירית הרחם. ביום או ביומיים שלפני הדימום, נשים רבות חשות הקלה, שכן כל אותן תופעות קדם ווסתיות נעלמות.

במקביל, הן עשויות לחוש עייפות בזמן המחזור בשל הדימום עצמו. במהלך ימים אלה, בזמן ימי הווסת, התיאבון של האישה נמוך יותר, בהשוואה לימים אחרים. כדאי לנצל זאת לתפריט המתבסס על ארוחות קלות עם מעט קלוריות, הכוללות בעיקר ירקות. מכיוון שהגוף מאבד דם בתקופה זו, מומלץ לשלב מזונות עשירים בברזל, כמו עלים ירוקים, שומשום וטחינה, בשר אדום וגם קטניות.

כדי להגביר את ספיגתו, כדאי לשלב מזונות עשירים בוויטמין C, כמו פלפל אדום וגם עגבנייה. באשר לפעילות הגופנית, כדאי בזמן ימי המחזור, להימנע מפעילות מאומצת ולאפשר לגוף לנוח. אפשר לעסוק בפעילות מתונה יותר, כמו למשל הליכה, וכדאי ללכת לישון בשעה מוקדמת יותר.

בימים שעד תחילת הביוץ מופרש הורמון ה – FSH  מיותרת המוח, מה שגורם להתפתחות של זקיקים ובחירתו של הזקיק, המכיל בתוכו את הביצית. אותו זקיק גדל ומפריש כמויות רבות של אסטרוגן, הגורמות להגדלת רירית הרחם ולהכנתה לקראת השרשת העובר. בתקופה זו האישה מרגישה בשיאה והתיאבון שלה פוחת בעקבות העלייה ברמות האסטרוגן. בימים אלה מומלץ להפחית בכמות הפחמימות ולנצל את האנרגיות הרבות ולשלב במהלך היום פעילות גופנית נמרצת.

ביום הביוץ עצמו, 10 עד 12 ימים לפני תחילת הדימום, רמות האסטרוגן בגוף מגיעות לשיאן, מה שמשפיע על יותרת המוח וגורם לה להפריש את ההורמון LH. הביצית מבשילה, יוצאת מהזקיק ונודדת הישר לחצוצרה. על פי מחקרים, נמצא כי בימים אלה נשים אכלו פחות, בהשוואה לימים האחרים באותו החודש.

הסיבה לכך, כפי שסברו החוקרים, היא אבולוציונית. הנשים העדיפו להשקיע את מירב זמנן בהפריה ופחות באוכל. על פי הדיאטה המתבססת על המחזור החודשי, מומלץ בימים אלה לצרוך מזונות המכילים כמות רבה של אבץ, כמו למשל דגנים מלאים ודגים.

בימים שאחרי הווסת, במידה ולא התרחשה הפריה, יורדות רמות הפרוגסטרון בגוף ובתוך תקופה של 14 יום, יתחיל מחזור חדש לאחר הופעת הווסת. ימים אלה מלווים אצל נשים רבות בתופעות גופניות שונות וגם בתופעות נפשיות רבות, כחלק מה – PMS, תסמונת המחזור החודשי.

בתקופה זו התיאבון נמצא בשיאו, ובמקביל עולה קצב חילוף החומרים. מסיבה זו כדאי לחלק את הארוחות לשלוש ארוחות קטנות ביום, המכילות פחמימות, העוזרות לשמור על רמות יציבות של סוכר ומונעות זלילות שאינן מבוקרות. במקביל כדאי לשלב פעילות גופנית מתונה ולא מאומצת מדי, כמו הליכות למשל.