אתגר פליאו – הדיאטה שהצליחה לשבות את הישראלים

אתגר פליאו 30 הוא יופי של הזדמנות להתנסות בדיאטת הפליאו, שהצליחה לשבות אלפי אוהדים ישראלים בשנים האחרונות. תזונת הפליאו, הקרויה על שם התקופה הפליאוליתית, באה לדמות את התזונה שהייתה נהוגה בתקופה שלפני המהפכה החקלאית. לפי חסידי התזונה הפליאוליתית, חלק ניכר מהתחלואות שמאפיינות את העידן הנוכחי הן תוצאה של זניחת התזונה הפליאוליתית לטובת התזונה המודרנית. כמו כן רבים מאלו שאימצו את התזונה הפליאוליתית מדווחים כי חל שינוי ניכר בבריאותם וכי הם מרגישים חיוניים ומלאי אנרגיה מאי פעם.

אם אתם מעוניינים להתנסות בעצמכם בשיטת התזונה המרתקת הזו, הגעתם למקום הנכון. במאמר שלפניכם תמצאו את העקרונות המנחים שבהם תצטרכו לעבור ב-30 הימים הקרובים. בהצלחה!

מזון מעובד

באופן עקרוני בתזונת פליאו אין לאכול מזונות מעובדים. יחד עם זאת מדובר בהנחיה מעט מורכבת, זאת כיוון שישנם מזונות מעובדים שמותר גם מותר לאכול. כך לדוגמה יש להוציא מהתפריט מזונות שבתהליך העיבוד שלהם הוספו להם חומרים משמרים, מייצבים, שמנים צמחיים או חלבונים שהופקו מסויה.

בהתאם לזאת, מוצרי בשר מעובדים כמו נקניקים ונקניקיות, בדרך כלל לא נכללים בדיאטת הפליאו. יחד עם זאת, אם הצלחתם להניח את ידכם על נקניקיות שמכילות בשר טרי בלבד, ללא תוספים מלאכותיים, אין שום סיבה שלא תאכלו אותן בכיף.

גם רסק עגבניות למשל, המכיל אך ורק עגבניות ושום דבר מעבר לזה, מותר גם מותר במסגרת תזונת הפליאו, על אף שמדובר על פניו במזון מעובד. באופן כללי השאיפה היא להימנע מצריכת מזונות עם תוספת סוכר, חומרים משמרים וחומרים מייצבים, כמו גם חומרי צבע, חומרי טעם וריח, חומרים למניעת התגיישות וכיו"ב.

מזונות שיש להימנע מהם

הדוגלים בתזונת הפליאו מתנזרים לחלוטין מדגנים בכל צורה שהיא ובעיקר מדגנים מלאים. בין היתר מדובר בכוסמת, תירס, קינואה, שעורה, חיטה וכיו"ב. זאת כיוון שלפני המהפכה החקלאית, לא גידלנו את הדגנים השונים וכפועל יוצא מכך, לא עשינו בהם שימוש. מטבע הדברים חסידי השיטה גם מתנזרים לחלוטין מכל מוצר שהוא שמופק מדגנים, לרבות קמח, פסטה, פתיתים, קוסקוס ועוד.

כל זה נכון גם לגבי קטניות כמו סויה, טופו, חומוס, שעועית, בוטנים, אפונה ועדשים, לגבי משקאות אלכוהוליים ולגבי מוצרי חלב למיניהם, המכילים פחות מ-25% שומן.

תזונת פליאו – מה מותר לאכול?

כל המזונות מהחי בצורתם הלא מעובדת (מוצרים ללא תוספים) מותרים לאכילה בתזונת פליאו. בין היתר הכוונה היא לבשר כבש, בשר בקר, ביצים, איברים פנימיים, אווז, ברווז ועוד. כמו כן אין כל מניעה מצריכת מוצרי חלב, כל עוד מדובר במוצרים עם יותר מ-25% שומן. מותרים לאכילה גם עלים ירוקים למיניהם (חסה, נבטים, תרד, פטרוזיליה ועוד), כל סוגי הירקות, פקעות ושורשים למיניהם ופירות (ההמלצה היא לצרוך עד 3 מנות פרי ליום לכל היותר).

לדוגלים בתזונת פליאו מותר גם לאכול כחופן אגוזים לא קלויים מדי יום וסוגים שונים של שומנים מהחי והצמח כמו זיתים בהכנה ביתית, אבוקדו, שמן זית, שמן קוקוס, גהי (חמאה מזוקקת), שומן בקר מזוקק ועוד.   

הנחיות כלליות

מומלץ מאוד שלא להגיע למצב של רעב ולדאוג שיהיה תמיד בהישג יד אוכל זמין. כמו כן חשוב להפסיק לפחד ממזון המכיל שיעור גבוה יחסית של שומן. מעבר לכל זה חשוב להתמיד בביצוע פעילות גופנית, לצרוך כמות מספקת של נוזלים במהלך היממה ולהקפיד על היגיינת שינה וכמות מספקת של שעות ביממה. מעבר לכל זה יש רבים הממליצים להישקל פעם אחת לפני תחילת האתגר ופעם אחת מקץ 30 יום.

 

מקורות

אתגר תזונת פליאו 30 – בלוג דל פחמימות

הכללים לאתגר 30

מהי תזונת פליאו – והאם היא באמת כל כך מסוכנת? Ynet

30 day paleo challenge – ACTIVE