דיאטה לפי הרפואה הסינית

דיאטה לפי הרפואה הסיניתהרפואה הסינית שנקודת המוצא המרכזית שלה היא הקשר ההדוק שבין גוף לנפש מציעה דיאטה מיוחדת, המתבססת על הרעיון המרכזי שבה, שכדי שאדם יוכל להיפטר מעודפי השומן הלא רצויים בגופו, עליו להסכים תחילה לקבל אותם, ורק אז יוכל להרפות מהם. תפיסה זו, מאלצת את האדם להתקרב אל אותו הדבר בדיוק שגורם לו רתיעה וגם פחד, במקום לנסות להתרחק ממנו.

מהי הדיאטה

הדיאטה על פי הרפואה הסינית מתבססת על העיקרון הדומה של האופן שבו אנו תופסים ומתייחסים למערכות היחסים השונות שבחיינו. מערכת היחסים שלנו עם האוכל היא אחת ממערכות היחסים החשובות ואולי גם בין המורכבות ביותר בחיינו. הרפואה הסינית מאמינה כי התנזרות, התרחקות מהאוכל, הנובעת מהפחד מהשמנה וממשקל עודף, תגרום לנו להתקרב אליו.

הדבר נובע בשל ההתעסקות האובססיבית שלנו באוכל, ההתעסקות שלנו במה מותר לנו לאכול, מה אסור לנו לאכול, מתי וגם כמה. הבסיס לרפואה הסינית – עקרון חמשת היסודות: מתכת, אדמה, אש, עץ ומים מקושר לגוף הפיסי שלנו שהוא יסוד האדמה. הגוף הפיסי שלנו, במישור הרגשי, זקוק להזנה, ליציבות, לביטחון בסיסי, למקום מקלט וגם למין.

כשאנו נמצאים במצב של חוסר איזון ביסוד זה, סובלים מדאגנות רבה והזנה אובססיבית או מחוסר הזנה, מרגישים תלושים, חשים רתיעה מדברים ארציים ופיסיים, ובמקביל משיכה חזקה מאד למשקאות ומאכלים מתוקים, אנו נוטים לעיתים לעקוף את הסיבות לאותו חוזר איזון באמצעות משטרי אכילה לא נכונים – משטרי אכילה נוקשים מאד המשפיעים על הרובד החיצוני שלנו, כאלה המשמשים כמכבי שריפות בלבד.

על פי הרפואה הסינית ישנם מספר מצבים, הגורמים לעודף משקל, להשמנת יתר: חולשה של הטחול והלבלב, חוסר כוח של הטחול, הלבלב וגם הכליות, ליחה פנימית וחום של הטחול, הלבלב וגם הקיבה. מצבים אלה מלווים בחוסר תיאבון, באכילה בכמויות קטנות, במשיכה למאכלים מתוקים וגם למאכלים שמנוניים וגם בנטייה לעצירויות, כשבמקביל להם מופיעה השמנה, עלייה במשקל.

על פי הרפואה הסינית יש לבחון באופן נקודתי את הסיבה לעלייה במשקל, את אותו גורם למשקל העודף, שממנו סובל המטופל באופן נקודתי ורק לאחר מכן לבנות לו תפריט מתאים. תזונה של אדם הסובל מחום בכליות ובטחול ובלבלב תהיה שונה מזו המותאמת לאדם הסובל מחוסר כוח של אותם האיברים.

כיצד פועלת

הדיאטה, על פי הרפואה הסינית, איננה כוללת ספירת קלוריות, אלא מתייחסת לאנרגיה של הגוף (או חוסר האנרגיה). במקרים של עודף משקל, יתבסס התפריט על מאכלים, הנחשבים לכאלה שהאנרגיה שלהם שורפת קלוריות, מאכלים משתנים ומייבשים. באופן זה, תתאים אנרגיית האוכל לצרכיו האנרגטיים של אותו אדם ותאפשר לו להוריד במשקל וגם לשמור על בריאותו. על אדם הסובל מעודף חום, לצרוך מזונות קרים, ואילו זה הסובל מקור, מומלץ יהיה לו לצרוך מזונות חמים.

מטרתה המרכזית של הדיאטה, על פי הרפואה הסיני, היא להביא את אותו אדם למצב של מודעות עצמית. לחבר אותו אל האני הטהור והטבעי שלו כדי שיוכל לממש את עצמו. קבלת העצמי השמן שלו תאפשר לו להגיע למצב של שחרור רגשי מנטלי, שיבוא לידי ביטוי בשמירה על משקל מאוזן, בסופו של דבר.