אפשרויות תזונה לחולות סרטן השד

תזונה לחולות סרטן השדסרטן השד הוא גידול סרטני שמקורו ברקמת השד. בשלבים הראשוניים של הגידול מופיעים גושים בשד, שאינם גורמים לתחושת כאב, אך בשלב מאוחר יותר התאים הסרטניים מתרבים ומתפשטים וקיימת סכנה לשליחת גרורות לבלוטות הלימפה ולרקמות נוספות שיכולות להיות מרוחקות יחסית מהשד.

המחלה מתפתחת בעיקר בקרב נשים מעל גיל חמישים ונדירה מאוד בנשים צעירות או בגברים. סרטן השד היא המחלה השכיחה ביותר בקרב נשים מערביות, ומדי שנה נפטרות ממאה בארץ בלבד כאלף נשים. הטיפול משתנה בהתאם לשלב האבחון, רמת האגרסיביות של הגידול, גיל האישה, ומצבה הבריאותי.

חשיבות קבלת הנחיות תזונה מתאימות

אמנם רקמת השד לא מהווה חלק ממערכת העיכול, אך חרף זאת ישנה חשיבות עליונה למעורבות של אשת מקצוע מתחום התזונה בטיפול בחולות בסרטן השד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהמחלה משפיעה על משקלן של הנשים ועל יכולת האכילה שלהן, וכן בעובדה שלטיפולים השונים קיימת השפעה מרחיקת לכת על התזונה ועל התיאבון.

לפיכך חשוב ביותר להתחיל בטיפול ובמעקב תזונתי סמוך מאוד לשלב שבו מתקבלת האבחנה. דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בחולים אונקולוגיים יכולה לבנות עבור החולה את התפריט המתאים ביותר עבורה באופן אישי, לספק הנחיות תזונתיות מתאימות וידע מקצועי רלוונטי ולבצע מעקב תזונתי צמוד למניעת הידרדרות במצב התזונתי.

אחד התסמינים של סרטן השד הוא ירידה שאינה רצונית במשקל

מצב זה נובע ממספר גורמים הכוללים בין היתר אבדן תיאבון כתוצאה ממצב רוח ירוד, עלייה בצרכים האנרגטיים של הגוף ושיבוש הורמונלי. לכן חשוב לבצע מעקב שבועי אחרי המשקל של החולות בסרטן השד, לבצע אנמנזה תזונתית באופן קבוע ובמידת הצורך להעשיר את התפריט עם מזונות מרוכזים אנרגטית.

במקרים רבים יהיה צורך לפזר את הארוחות על פני היום ולכן יש להקפיד על תזונה מתאימה לחולות סרטן, כדי לפצות על החסר האנרגטי ולמנוע סיכוני תת משקל. אבדן משקל לא רצוני גורם להיחלשות של הגוף ומערכותיו השונות, להגברת העייפות ולקושי בהתמודדות עם המחלה ותסמיניה כמו גם עם הטיפולים האונקולוגיים.

קראו עוד: תסמינים נוספים לסרטן השד

התמודדות עם תופעות הלוואי של הטיפול הכימותרפי

הטיפולים הכימותרפיים המבוצעים בנשים הסובלות מסרטן השד יכולים לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי שחלקן קשורות ישירות בתזונה. כך, למשל, הכימותרפיה יכולה לגרום לבחילות ולהקאות, לעצירות, שלשול, זיהומים וגירויים בחלל הפה, ליצור דחייה ממזון, רגישות לחלב, להפחית את מידת התיאבון באופן משמעותי.

לכן כשחולת סרטן השד עוברת טיפול כימותרפי, עליה להתייעץ עם דיאטנית קלינית במטרה למפות את כל תופעות הלוואי ולקבל כלים יעילים להתמודדות עם התופעות השונות. במידה והמטופלת סובלת מבחילות, ניתן לנסות לשנות את טמפרטורת המזונות או את מרקמם. במידה והיא סובלת מחוסר תיאבון ניתן להקטין את נפח הארוחות או ליצור חלופות תזונה מגוונות, טעימות ומושכות.

טיפולי הקרנות והשפעתם על הקיבה והוושט

רגישות בוושט מצריכה היערכות מיוחדת מבחינת התזונה כשבין היתר מדובר על אכילת מזונות בעלי מרקם נוזלי או רך, להימנע מאכילת בשרים מעובדים ומחזונות חומציים, חריפים או מתובלים מדי, ולהימנע מאכילת מזונות יבשים או שומניים, למניעת סיבוכים.