תזונה דלת שארית

תזונה דלת שאריתמצבים בריאותיים כגון מחלת קרוהן וקוליטיס, כרוכים בשינויים תזונתיים כחלק מתכנית הטיפול ושיפור איכות החיים. תזונה דלת שארית נותנת מענה טוב לשינויים הכרחיים אלו.

מטבע הדברים, שינויים באורח החיים כרוכים בתהליך של התנסות, למידה והפנמה, אך בקצה השני של הסקאלה נמצא פרס היכולת לחולל את השינוי באופן עצמאי ורווח השליטה בבריאות, המובילים לעצירת תהליכים המזיקים לבריאות.

יש להבין כי כל התנסות ותהליך חדש עלולים להיות כרוכים במשברים וסטייה מהדרך החדשה, אך יש להתייחס למשברים אלו כאל אתגרים נוספים בדרך, וללמוד לדעת ולהכיר את השיטה להסתגלות ושיבה למסלול תקין.

חשיבות תזונה דלת שארית

זוהי תזונה בריאה הקוראת להפחתת צריכת מוצרי לקטוז (סוכר החלב) ומאכלים עתירי סיבים המחריפים מצבי קרוהן וקוליטיס מחקרים רבים מוכיחים כי תזונה לקויה מגבירה את הסיכון להחרפת המצב, גורמת לבעיות מעיים וכאבי בטן. מצבים קיצוניים הפוכים, כגון תת תזונה והרעבה עצמית מאטים את קצב ההחלמה.

תזונה דלת שארית מאופיינת בהפחתת לקטוז וסיבים תזונתיים, והיא חשובה במיוחד לאנשים הסובלים מקרוהן וקוליטיס, היות ומערכת העיכול זקוקה לתהליך החלמה קפדני ומנוחה מוחלטת.

תזונה זו מונעת גירוי מוגבר בדופן המעי, מאפשרת האטת תנועות מעיים, ומעניקה את המנוחה הדרושה למערכת העיכול. בנוסף, היא מגבילה את כמות השאריות מהמזון העוברות למעיים בסיום תהליך העיכול, ובכך מסייעת להפחתת תופעות כגון כאבי בטן ושלשולים, ומאפשרת הנאה מוגברת מהארוחות.

יתרונות תזונה דלת שארית

היתרונות הבריאותיים החשובים של תזונה זו כוללים:

  • הפחתת משך ותדירות התקפי כאבי בטן.
  • הפחתת תופעות כגון נפיחות, גזים, שלשולים ובעיות עיכול שונות.
  • קידום תהליך ההחלמה.
  • סיוע במניעת בעיות בריאות נוספות עתידיות העשויות להתפתח.
  • שיפור איכות החיים והרווחה הכללית.

אופן ביצוע תזונה דלת שארית

תזונה זו כרוכה בהפסקת צריכת סיבים תזונתיים הנמצאים בפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, ומוצרי חלב עשירים בלקטוז. במקומם יש לאכול מזונות הנקבעים באופן אישי לאחר ייעוץ עם רופא או תזונאית קלינית, ונדרשת הבנה בשיטות הבישול. לאחר תקופת הטיפול ניתן להשיב בהדרגה את הסיבים התזונתיים לארוחות, בהתאם לשיפור במצב הבריאותי.

עקרונות תזונה דלת שארית כוללים:

  • הפחתת צריכת מזונות המכילים שפע לקטוז או שומנים
  • הפחתת צריכת מזונות המכילים סיבים תזונתיים.
  • הקפדה על שיטות בישול בריאות, כגון להעדיף צלייה, אידוי ואפייה על פני טיגון.
  • העדפת מזונות עשירים בחלבון, פחמימות דלות בסיבים תזונתיים וויטמינים.
  • הקפדה על תפריט מותאם אישית המהווה מענה לצרכי הגוף מבחינת צריכת חלבונים וכמות קלוריות דרושה.
  • כשמסתמן שיפור בתפקוד המעיים, ניתן להשיב בהדרגה מזונות כגון פירות, ירקות, מוצרי חלב וקטניות, בהדרכה ופיקוח תזונאית קלינית או רופא.

המזונות הדרושים לתזונה דל שארית

רשימת המזונות המותרים לאכילה בתזונה זו כוללת:

דגים – אפויים או מבושלים, ללא עצמות ועור, מסוגים שונים, לפחות פעמיים בשבוע.

בשרים – יש להימנע מאכילת בשרים סיביים ולהעדיף נתחי הודו או בקר.

תפוחי אדמה ודגנים – מומלץ לאכול מוצרים אשר עשויים מאורז לבן, קמח לבן, בורגול רגיל, קוסקוס רגיל, תפוחי אדמה ללא קליפה או פירה, פסטה רגילה, ולהימנע מאכילת קינואה, כוסמת, גרעיני חיטה וגריסי פנינה.

קטניות – מומלץ להימנע מאכילת כל סוגי הקטניות היות והן מכילות רמות גבוהות של סיבים.

מאכלי חלב – יש להימנע מהם ולאכול כמויות מתונות של גבינה צהובה, גבינת קוטג' ויוגורט ביו.

ירקות ופירות – יש להעדיף מוצרים דלי סיבים, ללא קליפה, מבושלים ובכמויות קטנות. יש להימנע מאכילת פירות שאינם בשלים או פירות יבשים, כמו גם מירקות שאינם בשלים.

שומנים – יש להימנע מאכילת מזונות המורכבים מגרעינים, זרעים, טחינה, אגוזים, ולהפחית באכילת מרגרינה, שמנת מתוקה או חמאה, היות ואלו מוצרים המכילים רמות גבוהות של לקטוז.

ממתקים – מומלץ להעדיף מוצרים כגון עוגיות ועוגות ללא אגוזים, שוקולד מריר, וביסקוויטים רגילים. כלומר, כל דברי המתיקה הדלים בסוכר כגון קרטיב דיאטטי.

תבלינים ורטבים – מותר לצרוך כמויות קטנות של רוטב סויה או קטשופ, ולהימנע מרטבים המכילים זרעי פלפל או עשבי תיבול. מומלץ לתבל את האוכל בחומץ ושמן ולהימנע מתיבול באבקות המורכבות מחלקי צמחים טחונים ושורשים, המכילים סיבים תזונתיים.

שתייה – יש להימנע משתיית משקאות על בסיס סויה ומשקאות חלביים, ולחדול משתיית משקאות המכילים קפאין, ומגבירים את תנועת המעיים. מומלץ לשתות הרבה מים, או מיצים שאינם מכילים פיסות פירות. יש להימנע ממשקאות מוגזים על מנת שלא להגביר את תחושת הגזים והלחץ על מערכת העיכול.

קראו עוד: רעיונות לסל פיקניק בריא