דיאטה ותזונה מומלצת לסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

דיאטה ותזונה מומלצת לסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביותהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או בשמה המקוצר, הפרעת קשב, היא הפרעה השייכת למשפחת ההפרעות הנוירו התפתחותיות. מדובר על הפרעה שכיחה מאוד, כשלפי ההערכות כחמישה עד עשרה אחוז מהאוכלוסייה סובלים ממנה בדרגות חומרה שונות.

ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים וכן בדרך כלל משפיעה על הלוקים בה בכל תחומי החיים בדגש על התחום האקדמי, החברתי, הרומנטי והקרייריסטי. האנשים הסובלים מהפרעת קשב עלולים להרגיש לאורך החיים שלהם תחושה של תסכול וחוסר מיצוי של היכולות שלהם במגוון תחומים שבהם היו יכולים להגיע להישגים גבוהים מאוד.

עם זאת, באמצעות טיפול מתאים, הפרוגנוזה של הלוקים בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות עלולה להיות מאוד טובה. מאחר וכל דחייה במתן הטיפול עלולה להיות קריטית, הרי שישנה חשיבות עליונה להתחיל את הטיפול בשלב כמה שיותר מוקדם.

האם התזונה מהווה חלק אינטגרלי ממערך הטיפולים?

הדבר החשוב ביותר שיש להבין בכל הקשור לטיפול בסובלים מהפרעת קשב הוא שמאחר וההפרעה משפיעה על כל תחומי החיים, הרי שבהתאם לכך, הטיפול צריך להינתן במסגרת רב מקצועית.

הטיפול האופטימאלי לאור זאת בסובלים מהפרעת קשב כולל מעורבות של רופא (נוירולוג או פסיכיאטר), מטפל מתחום הנפש (מטפל באמנות או פסיכולוג למשל), מטפל מתחום הספורט או הפעילות הגופנית (הידרותרפיה למשל) וכן גורם מפקח שתפקידו להעריך את יעילות הטיפול ולהתאים את התכנית הטיפולית באופן אישי למטופל.

כפי ששמתם לב בוודאי, לא הזכרנו את תפקידה של הדיאטנית הקלינית במערך הטיפול וזאת כיוון שנכון לכתיבת שורות אלו, אין בנמצא עדויות מדעיות בנוגע לכך שתזונה מסוימת יכולה להשפיע על מידת החומרה של ההפרעה.

עם זאת, ישנן מספר טכניקות השייכות לתחום הרפואה האלטרנטיבית הדוגלות בכך שבעזרת דיאטה מתאימה, ניתן לסייע רבות לסובלים מהפרעת קשב וריכוז להתמודד עם ההפרעה ואפילו להפוך את הטיפול התרופתי למיותר.

במאמר שלפניכם נפרט אודות העקרונות המרכזיים של התומכים בגישה זו לפיה ניתן לסייע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז להתמודד עם ההפרעה באמצעות תזונה נכונה, אך לפני שנפתח בדברים ברצוננו להדגיש כי הטיפול האלטרנטיבי לא אמור להחליף את הטיפול הקונבנציונאלי, שכן הרפואה המשלימה כשמה כן היא – באה להשלים את הטיפול הקונבנציונאלי ותו לא.

הימנעות מצריכת סוכרים מעובדים

עיקרון היסוד של הטיפול בסובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות באמצעות תזונה נכונה דוגל בכך שיש להימנע במידת האפשר מצריכה של סוכרים מעובדים. הכוונה היא להפחית את הצריכה של דגני הבוקר הממותקים, השתייה הממותקת, העוגיות, העוגות ועוד. כאשר הסוכרים הפשוטים הנמצאים בשפע במזונות מעובדים שונים נכנסים לגוף, הם נספגים לדם במהירות ובעקבות זאת רמתם בדם עולה מהר מאוד ובדיוק באותו האופן היא גם יורדת במהירות רבה מאוד.

התנודות המהירות ברמת הסוכר הגוררות בעקבותיהן תנודות מהירות ברמת האינסולין משפיעות מאוד על רמת הערנות, החיוניות והריכוז של האדם. באופן עקרוני, תופעות אלו משפיעות על רמת הריכוז של כל אדם באשר הוא, אך  השפעתן חמורה במיוחד בקרב הסובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

הימנעות מצריכת גלוטן למשך חודש

רבים מהדוגלים בכך שבאמצעות תזונה נכונה ניתן לשנות את מהלך ההפרעה, מאמינים בכך שיש לנסות להפסיק לצרוך מזונות המכילים גלוטן למשל חודש ימים. במידה ומורגש שיפור בדרגת החומרה של ההפרעה, ייתכן מאוד כי להפרעה ישנו מרכיב של רגישות לגלוטן. במידה ורמת החומרה של ההפרעה נותרה ללא שינוי, ניתן לחזור לתזונה המכילה גלוטן עם סיום החודש.

הימנעות ממזונות המכילים צבעי מאכל

צבעי המאכל נמצאים במגוון רחב של סוגי מזון ולא רק בממתקים כפי שרבים בקרב הציבור הרחב נוטים לחשוב. ישנם רבים הדוגלים בכך שהשימוש בצבעי מאכל קשור באופן ישיר לעלייה בשכיחות של הפרעת הקשב הריכוז בעשורים האחרונים. באופן כללי, מומלץ להקפיד על קריאה בעיון של תוויות המזון ולעשות ככל האפשר על מנת להפחית את הצריכה של צבעי מאכל, עם או בלי קשר להפרעת הקשב.

הימנעות מארוחות גדולות או כבדות מדי

באופן כללי, ארוחות כבדות מאוד, גדולות מאוד או ארוחות שמכילות ריכוז גבוה במיוחד של שומן, גורמות לתחושת עייפות, שכן הגוף משקיע אנרגיה רבה מאוד בעיכול המזון שנצרך בארוחה. מאחר ורמת הריכוז של הסובלים מהפרעת קשב נמוכה מלכתחילה, הרי שההשפעה של ארוחות כאלו על הסובלים מהפרעת קשב משמעותית יותר מההשפעה שלהן על אלו שלא סובלים מהפרעת קשב.

לפיכך, מומלץ להימנע מאכילה של ארוחות גדולות או כבדות מאוד ולהעדיף לצרוך ארוחות קטנות תוך פיזור הארוחות על פני שעות היום. כך במקום שלוש ארוחות גדולות ניתן לחלק את המזון לחמש ארוחות, כלומר לשלוש ארוחות מרכזיות שביניהן ניתן לצרוך ארוחות ביניים המורכבות למשל מיוגורט וגרנולה או פרי בינוני.

באופן כזה, ניתן להימנע מלאמץ את מערכת העיכול מצד אחד ומצד שני להימנע מהגעה לתחושת רעב מציקה שעלולה אף היא לפגוע ביכולת להתרכז ולשמור על קשב.