תזונה קונבנציונלית לעומת תזונה נטורופתית

ההבדלים בין תזונה נטורופתית לתזונה קונבנציונליתמחקר חדש ומקיף מראה שתזונה נטורופתית מכילה יותר חומרים נוגדי חמצון המקושרים לבריאות טובה, ורמות נמוכות יותר של מתכות רעילות וחומרי הדברה, מאשר תזונה קונבנציונלית.

צוות מדענים מאוניברסיטת ניוקאסל הראה שהמעבר לתזונה נטורופתית מעניק את אותן הטבות בריאותיות כמו הוספת מנה אחת או שתיים מחמשת המזונות הקונבנציונליים המומלצים ליום.

המדענים מדווחים שקיימים הבדלים משמעותיים מבחינה סטטיסטית, המוכיחים שמגוון חמורים נוגדי חמצון גבוהים באופן משמעותי, ברמות של בין 19% ל-69% בתזונה נטורופתית. זהו המחקר הראשון שמראה הבדלים ברורים ורחבים בין תזונה נטורופתית לתזונה קונבנציונלית, בהתייחסות לפירות, ירקות ודגנים.

המשמעות הבריאותית של תזונה נטורופתית

לדברי החוקרים, רמות גבוהות של נוגדי חמצון שוות ערך למנה אחת או שתיים מתוך חמש מנות הפירות והירקות המומלצים לצריכה יומיומית, ולכן תזונה נטורופתית משמעותית יותר לתזונה, והיתרונות הבריאותיים גוברים ככל שאוכלים פירות, ירקות ודגנים מלאים.

ממצאי המחקר מובילים לשורת דיונים ארוכה בעולם הבריאות, בנוגע לשאלה אם הבדלים אלו משמעותם שהתזונה הנטורופתית טובה יותר לאנשים. מומחי תזונה סבורים שמחקר זה מצביע על מספר הבדלים בין תזונה קונבנציונלית לתזונה נטורופתית, אך השאלה היא אם הם נמצאים בתוך וריאציה טבעית. הם אינם סבורים שתזונה נטורופתית רלוונטית לבריאות יותר מתזונה קונבנציונלית.

חילוקי דעות בעולם הבריאות

מומחי רפואה מפחיתים בחשיבות מחקר זה. הם טוענים שהוא מראה שדגנים אורגניים מכילים פחות חלבון מאשר דגנים שעברו גידולים קונבנציונליים. המחקר נבדק על ידי עמיתים ופורסם בשנת 2015 במהדורה המקוונת של כתב העת המדעי הבריטי המכובד Journal of Nutrition.

תוצאות המחקר מבוססות על ניתוח 343 מחקרי עמיתים מרחבי העולם, בהיקף גבוה יותר מאי פעם, והמדענים בחנו הבדלים בין פירות, ירקות ודגנים אורגניים וקונבנציונליים. ההיבט החשוב ביותר במחקר זה הוא ניפוץ המיתוס לפיו חקלאים אינם משפיעים על איכות המזון.

הסיבות להבדלים בין תזונה קונבנציונלית לתזונה נטורופתית

צמחים מייצרים חומרים נוגדי חמצון רבים הנלחמים נגד התקפות מזיקים, כך שרמות גבוהות יותר של יבולים אורגניים עלולים לנבול כתוצאה מהעדר הגנת התרסיסים הכימיים. אך המדענים סבורים שסיבות אחרות עשויות להיות חשובות, כגון קשיחות הזנים האורגניים ולא החומרים המלאכותיים הממלאים דשנים המיוצרים לתזונה קונבנציונלית.

החוקרים מסכים שנוגדי חמצון רבים נקשרו בעבר לסיכון מופחת למחלות כרוניות, כולל מחלות לב וכלי דם, מחלות נוירודגנרטיביות וסוגי סרטן מסוימים. אך הם מציינים אף כי עדיין לא בוצעו מחקרים ארוכי טווח המציגים יתרונות בריאותיים מאכילת תזונה נטורופתית לטווח הארוך.

רמות גבוהות של חומרים רעילים בתזונה קונבנציונלית

החוקרים מצאו שאריות מתכת רעילה וחומרי הדברה על גידולים קונבנציונליים, ברמה של פי ארבעה יותר מאשר על תזונה נטורופתית. מחקר זה זכה לביקורות רבות. המבקרים טענו שהכלת מחקרים כה רבים בניתוח מדעי אחד עשויה לגרום לעבודה באיכות ירודה ולתוצאות שאינן חד משמעיות, למרות שצוות המדענים ביצע "ניתוחי רגישות" ומצא כי היקף העבודה על המחקרים הרבים לא שינה באופן משמעותי את התוצאה.

בנוסף, רמות גבוהות של מתכת רעילה וחומרי הדברה בתוצרת קונבנציונלית נמצאו עדיין הרבה מתחת לגבולות הרגולציה. אך החוקרים טוענים שמתכת רעילה, חומרי הדברה וכימיקלים המשמשים ליבול, מצטברים לאורך זמן בגוף וכי חלק מהאנשים יהיו אולי מעוניינים להימנע מהשפעתם.

השפעות נוספות על תזונה קונבנציונלית ונטורופתית

ביקורת נוספת על מחקר זה קבעה שניתן לראות את ההבדלים כתוצאה מסוגי אקלים שונים, סוגי קרקע וזני היבולים, ולא מן החקלאות האורגנית, למרות שהחוקרים טוענים כי שילוב מחקרים רבים צריך לספק את ממוצע ההבדלים האחרים. הביקורת הגדולה ביותר, לעומת זאת, הצביעה על הצעות היתרונות הבריאותיים האפשריים.

הניתוח העיקרי האחרון, אשר בחן 223 מחקרים בשנת 2012, מצא ראיות מועטות. המחקר שפורסם חסר ראיות מוצקות לכך שמזונות אורגניים מזינים באופן משמעותי יותר ממזונות קונבנציונליים.