השפעת דיאטת אלימינציה על הפרעת קשב

דיאטת אלימינציה ללקויות קשבהרעיון של דיאטת אלימינציה היא שינוי התזונה במשך מספר שבועות באמצעות הימנעות ממזונות מסוימים אשר עשויים לגרום לבעיות הפרעות קשב וריכוז. בעיות נלוות עשויות להתבטא בכאבים, דלקת, כאבי ראש או שלשולים. אם הבעיה נעלמת, ניתן להוסיף בחזרה לתזונה את המזונות בהדרגה, אחד בכל פעם, כך שניתן יהיה לראות איזה מהם משפיע על הפרעות הקשב.

תסמיני הקשב הנגרמים כתוצאה ממזונות המזיקים לריכוז, נוטים להיעלם בתוך חודש ממעבר לדיאטת אלימינציה. אם התסמינים אינם מפסיקים כעבור חודשיים, כנראה שהסיבה אינה התזונה. משתמשים בה כדי להבין אילו מאכלים, אם בכלל, גורמים לבעיות קשב. חלק מהטיפול הוא להסיר את המזונות הבעייתיים מהתזונה.

האם יתכן שבעיות קשב נובעות מאופן הכנת המאכלים?

גם אם מאתרים את המזון המפעיל תסמיני קשב, לעתים קשה להבין מדוע מזון מסוים זה גורם לבעיות. האם זה האוכל? או האופן בו הוא גדל, מעובד או מתובל? אם קשה לכם להימנע מבשר, תוכלו לעבור לאכילת בשר אורגני, או בשר שאינו מכיל חומרים משמרים ואינו מעובד, או להרכיב את עיקר התזונה סביב ירקות אורגניים.

שיטה נוספת היא צליית הבשר או הכנתו על הגריל במקום בישול או טיגון בשומן. עם בדיקה זהירה, ניתן להיווכח שתסמיני הקשב ניתנים לטיפול גם כשממשיכים לאכול מה שאוהבים.

מהן הסיבות הנפוצות להתחיל בדיאטת אלימינציה?

כשחושדים בתזונה הגורמת לבעיות קשב ולבעיות בריאותיות כגון גזים או נפיחות, דיאטת אלימינציה יכולה לסייע באישור החשד. תסמינים אלו עשויים להיגרם גם כתוצאה ממחלת הצליאק. מצב זה כרוך באכילת מזונות המכילים חיטה ודגנים אחרים הנקראים גלוטן, אשר גורמים למערכת החיסונית לתקוף בטעות את המעי הדק.

דיאטת אלימינציה עשויה לסייע בהשגת הבנה ברורה של המזונות המפעילים את התסמינים, על מנת שניתן יהיה שנות התזונה.

האופן בו דיאטת אלימינציה מסייעת להפרעת קשב

הפרעת קשב היא מחלה כרונית המאובחנת לרוב אצל ילדים, אך עשויה להשפיע גם על מבוגרים. אנשים הסובלים מההפרעה מתקשים בתשומת לב ועשויים להתקשות לשבת בשקט או לשלוט על דחפים.

מחקרים ממשיכים, אך מחקרים אחדים מצביעים על העובדה לפיה תזונת אלימינציה עשויה לסייע ל-25% מהאנשים הסובלים מהפרעות קשב, ולשפר לפחות חלק מתסמיניהם.

התייעצו עם רופא לפני שתתחילו דיאטת אלימינציה

כשמסירים מזונות מסוימים מהתזונה, ההשפעה עשויה לפגוע בטיפולים או מצבים בריאותיים אחרים. יתכן שיהיה צורך בשינוי תרופות מסוימות או המינונים שלהן, כגון תרופות לסוכרת, לחץ דם או מדללי דם.

קיים גם סיכון של מחסור בחומרים מזינים אם מסירים יותר מדי מזונות מהתזונה, או שהדיאטה כבר מוגבלת ביותר בשל מחלות מסוימות. אם התסמינים מחמירים, הרופא צריך תמיד להיות קו ההגנה הראשון.