תזונה נכונה לסובלים מהשמנת יתר

הטיפול השמרני בסובלים מהשמנת יתר כולל שילוב בין פעילות גופנית לבין שינוי הרגלי האכילה והרכב התפריט, במטרה ליצור מאזן קלורי שלילי. הכוונה היא להוביל לכך שכמות הקלוריות שיצרוך המטופל ביממה, תהיה קטנה יותר מכמות הקלוריות שישרוף. זוהי למעשה מטרת העל של כל תכניות ההרזיה באשר הן: להוביל למאזן קלורי שלילי.

כאשר באים להתאים תפריט תזונתי למטופל הסובל מהשמנת יתר, ישנה חשיבות עליונה לוודא שהתפריט אכן מתאים לו באופן אישי וזאת על מנת שנוכל להגדיל את הסיכוי שהמטופל אכן ייענה לטיפול. תכנית המבוססת על תפריט המכיל מזונות שהמטופל נמנע מהם או תפריט שבו זמני הארוחות אינם רלבנטיים כלל לסדר היום של המטופל, צפויה להיכשל. לאור זאת מומלץ שכל אדם המעוניין להפחית ממשקלו תוך שינוי הרכב המזונות שלו, יפנה לדיאטנית קלינית מוסמכת המתמחה בהרכבת תפריטים לירידה במשקל.

מעקב אחר הקלוריות שאנו צורכים

כדי לצמצם את כמות הקלוריות שאנו צורכים במהלך היממה, חשוב לשים לב לקלוריות שמסתתרות במזונות ובמשקאות השונים. כדי לעשות זאת יש להקפיד על קריאה בעיון של תוויות הסימון התזונתי שעל המוצרים לפני הרכישה. הקפדה של קריאת תוויות הסימון התזונתי תאפשר לנו לפתח מודעות כלפי כמות הקלוריות במוצרים השונים ותסייע לנו לבחור מזונות פחות צפופים אנרגטית. מזונות צפופים אנרגטית הם כאלו המכילים כמות גדולה של קלוריות בנפח קטן יחסית.

מאילו מזונות ומשקאות כדאי להימנע?

כדי להצליח בתכנית ההרזיה מומלץ ביותר להימנע משתייה של משקאות ממותקים ומשקאות אלכוהוליים ולתת עדיפות למים. אם אתם מעוניינים בכל זאת לשתות משקה בעל טעם, ניתן להוסיף למים עשבי תיבול שונים ופרוסות לימון וכן ניתן להכין חליטה של תה קר ללא סוכר.

כמו כן מומלץ להימנע מארוחות ברשתות המזון המהיר. המזון המהיר עשיר בשומנים, סוכרים ומלח וכל זאת על מנת להפוך אותו לממכר. מעבר לכך, לאחר ארוחה במסעדת מזון מהיר, האוכל הביתי נדמה כפחות טעים ופחות אטרקטיבי. מטבע הדברים גם מומלץ מאוד להימנע לחלוטין מממתקים, חטיפים, גלידה, שלגונים ועוד.

אילו מאכלים בריאים?

הגדלת מגוון, כמות ונפח הירקות בתפריט היומי היא שיטה בטוחה להפחתה במשקל. הירקות מכילים מעט מאוד קלוריות אך תורמים רבות לתחושת השובע, בעיקר כשהם נאכלים על קליפתם וכשהם טריים. כמו כן מומלץ לתת עדיפות לדגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן ונתחי בשר רזים. בנוסף יש לתת עדיפות לשיטות בישול שבהן לא מוסיפים כמות גדולה של שמן למנה. הכוונה היא למשל לשיטות בישול כמו אידוי, בישול במים ואפייה בתנור ללא תוספת שמן.

שינויים התנהגותיים לסובלים מהשמנת יתר

הרגלי האכילה משפיעים על כמות המזון שנצרוך לא פחות מהרכב הארוחה. אי לכך כדי לרדת במשקל חשוב לאמץ הרגלי אכילה נכונים ולהיפטר מהרגלי אכילה המעודדים השמנה. להלן מספר הרגלים שכדאי לאמץ:

  • בזמן האכילה יש להתרכז באכילה עצמה ולהימנע מכל פעילות נוספת, בדגש על קריאת עיתון, צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב/טלפון החכם.
  • את צלחת האוכל יש למלא פעם אחת בלבד, בתחילת הארוחה. לאחר שהצלחת ריקה, אין למלא אותה פעם נוספת.
  • את כל הארוחות יש לאכול ליד שולחן האוכל ולא בשום מקום אחר. יש להימנע בכל מחיר מאכילה על הספה, לצד שולחן העבודה, תוך כדי נהיגה או חלילה תוך כדי הליכה. אכילה בהיסח הדעת מובילה לצריכה עודפת של מזון.
  • לעסו את המזון היטב והאטו דרסטית את קצב האכילה. כך תוכלו לסנכרן את קצב האכילה עם אותות הרעב והשובע ותימנעו מאכילת יתר שמובילה לתחושת מלאות, כבדות והשמנה כמובן.

דיאטה טובה לירידה במשקל – מרכז רפואי הדסה

איך לרדת במשקל? המדריך השלם – dietmaster

שינוי הרגלים במקום דיאטה: חשבתם פעם כמה זה פשוט? – אסיא מדיקל