תסמינים לנגיף הקורונה – מה הם? וכיצד נזהה אותם?

מאת: מערכת האתר 12/4/2020

בשלהי דצמבר 2019, החלו להופיע דיווחים על מחלת ריאות מסוכנת שמתפשטת ברחבי מחוז חוביי שבסין, בדגש על העיר תסמינים לנגיף הקורונהווהאן. תוך פחות מחצי שנה, התפשט הנגיף בכל רחבי העולם ונכון לכתיבת שורות אלה, הדביק קרוב לשני מיליון בני אדם ביותר מ-200 מדינות (11/4/2020). אחת הסיבות בגינן מדובר במגפה עולמית המתפשטת במהירות גבוהה כל כך, היא העובדה שהנגיף עשוי שלא לגרום לתסמינים קליניים כלשהם. למעשה כ-80 אחוזים מהחולים ואף למעלה מכך, יסבלו מתסמינים קלים ביותר או שלא יסבלו מתסמינים קליניים כלל.

 

כפועל יוצא מכך, חולים אלה לא יהיו מודעים לכך שהם נושאים את הנגיף ולא יעברו את הבדיקה הדרושה לאבחון המחלה. הבעיה האמיתית בהקשר זה היא שגם כאשר החולה לא סובל מתסמינים או סובל מתסמינים קלים בלבד, הוא עדיין יכול להדביק אנשים אחרים. בעיה נוספת שיש להזכיר בנושא זה, נוגעת לעובדה שתסמיני המחלה הם תסמינים שאינם ספציפיים. המשמעות היא בשלב הראשון וללא בדיקות מתאימות, לא ניתן בהכרח להבדיל בין אדם שחולה בקורונה לבין אדם שחולה בשפעת, דלקת ריאות, התקררות או צינון.

מה הם תסמיני קורונה ה"קלאסים"?

כפי שציינו, ברוב המקרים החולים לא סובלים מתסמינים או סובלים מתסמינים קלים בלבד. עם זאת, ישנם מספר תסמינים שחשוב להכיר. כיוון שמדובר בזיהום של דרכי הנשימה התחתונות, אין זה פלא שהתסמינים השכיחים ביותר הם חום גבוה, שיעול וקוצר נשימה. תסמינים אלו נוטים להופיע בין יומיים לשבועיים לאחר החשיפה. כאן אגב, ניתן לראות גורם נוסף להתפשטות המהירה והנרחבת של המחלה – אדם שחלה במחלה, עשוי שלא לחוש את התסמינים עד שבועיים מההידבקות. במשך כל הזמן הזה, הוא בהחלט עשוי להדביק אנשים אחרים.

תסמינים הנחשבים לשכיחים פחות כוללים אובדן פתאומי של חוש הריח וחוש הטעם, כאבי גרון, נזלת, כאבי שרירים ועייפות מוגברת. בנוסף דווח לאחרונה על תסמין לא אופייני שטרם אומת, הבא לידי ביטוי בדלקת הלחמית הגורמת לאדמומיות בגלגל העין. מעבר לכך, ישנם דיווחים שונים על חולים קורונה שסבלו מתסמינים כאלו ואחרים במערכת העיכול כמו שלשול, בחילות כמו גם הקאות.

האם יש דרגות חומרה לתסמיני הקורונה?

דרגת החומרה של התסמינים משתנה מאוד בין החולים. במקרים הקלים התסמינים לא יורגשו כלל אך במקרים החמורים, התסמינים יסכנו את חיי החולה. כמו כן התסמינים עשויים להחמיר, להפוך לקלים יותר ולאחר מכן להחמיר פעם נוספת. הסיכון לתחלואה קשה, גבוה במיוחד בקרב קשישים מעל גיל 65, חולים הסובלים ממחלות כרוניות, בדגש על מחלות כרוניות של מערכת הנשימה, חולים עם מערכת חיסונית חלשה או מדוכאת ומעשנים.

אילו תסמינים צריכים להדליק נורה אדומה?

ישנם מספר תסמינים שצריכים להדליק נורה אדומה, המצדיקים פנייה לגורם רפואי. תסמינים אלו כוללים קשיי נשימה, לרבות קשיי נשימה קלים יחסית, כאב שאינו מרפה או לחץ שאינו מרפה באזור החזה, הכחלה של הפנים או השפתיים (ביטוי למחסור בחמצן) וכן קושי בהליכה, בלבול או ישנוניות שאינם אופייניים.

אילו סיבוכים פוטנציאליים עלולים להתלוות למחלה?

נכון להיום הלכו לעולמם למעלה מ-100 אלף בני אדם כתוצאה ממחלת הקורונה בישראל. זאת כיוון שבמקרים מסוימים הנגיף עלול לגרום לדלקת ריאות חמורה המערבת את שתי הריאות. דלקת ריאות, אי ספיקה נשימתית ואי ספיקת כליות הם למעשה הסיבוכים המסוכנים ביותר של המחלה. לפיכך השאיפה היא לאפשר למערכת החיסון של החולה להילחם בנגיף, בזמן שהחולה מקבל טיפול תומך הכולל מתן חמצן או חיבור למכונת הנשמה בהתאם לצורך.

האם מדובר פשוט בעוד "סוג חדש של שפעת" או לאו?

לסיום חשוב להבהיר נקודה חשובה מאין כמוה – למרות שמבחינה קלינית התסמינים מזכירים מאוד את התסמינים של מחלת השפעת, הרי שמדובר במחלה שונה לחלוטין. לא זו בלבד שמדובר במחלה מדבקת יותר, אלא שבניגוד למחלת השפעת, למחלת הקורונה אין חיסון. יתרה מזאת – בניגוד למחלת השפעת, גם אין לה כל טיפול אנטי-ויראלי.

לכל זה יש להוסיף את העובדה שגורם המוות במקרה של שפעת, הוא לרוב זיהום חיידקי שהצליח לפגוע בריאות של החולה. במקרה של מוות מקורונה לעומת זאת, נדיר לראות זיהומים חיידקיים משניים שכן לרוב נגיף הקורונה עצמו הוא זה שגורם להרס של רקמת הריאה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מעשנים? אתם בסיכון גבוה יותר ללקות בקורונה

לשמור על הבריאות גם בבידוד בשל נגיף הקורונה