על תרופות פסיכיאטריות והשמנה

על תרופות פסיכיאטריות והשמנהמחלות פסיכיאטריות שונות משפיעות על אורח החיים מבחינה נפשית וגם פיזית – החולים מתקשים לתפקד ומתקשים להסתגל לדברים רבים בחיים.

הדיכאון למשל היא אחת מחלות הנפש הידועות ביותר והיא גורמת לדברים רבים אשר משבשים את החיים כמו הרצון להישאר במיטה ולישון כל היום, חוסר חשק לפעול, חוסר תקווה ועוד. הדיכאון יכול להשפיע על התיאבון – עלייה או ירידה בתיאבון, הימנעות מאכילה, השמנה או ירידה משקל. אלה רק חלק מהסימפטומים שמתלווים לדיכאון ולעוד סוגים שונים של מחלות נפש.

תרופות ועלייה במשקל

תרופות נוגדות דיכאון כמו גם חלק מן התרופות הפסיכיאטריות האחרות משפיעות בצורה של עלייה במשקל הגוף, מה שגורם להשמנה. תופעות הלוואי יכולות להיות שונות בין מטופל למטופל ולהשפיע עליהם בצורה שונה.

אי אפשר לענות באופן חד משמעי על השאלה מדוע תרופות פסיכיאטריות גורמות להשמנה, אולם משערים שלחלק מהתרופות ישנה השפעה ישירה על רמת הסרטונין במוח שקשורה לגרימת תיאבון דווקא לפחמימות, והרי הן משמינות מאוד. עוד משערים שהתרופות הפסיכיאטריות ממשפחה מסוימת (SSRI) גורמות להאטה בחילוף החומרים בגוף, דבר שמוביל להצטברות של שומנים וכמובן להשמנה.

התרופה שמטפלת בדיכאון

גם כשהתרופות הפסיכיאטריות לא גורמות באופן ישיר להשמנה, יש סיכוי שהטיפול במחלת הדיכאון כמו גם במחלות פסיכיאטריות נוספות, יביא לעלייה במשקל, מכיוון שלתרופות יש השפעה חיובית על הגוף. אחת מהתופעות שנגרמות ממחלת הדיכאון היא חוסר חשק לאכול ולכן יש ירידה במשקל הגוף. אם התרופה מיטיבה עם המחלה, התיאבון של החולה חוזר אליו ואז תיתכן גם עלייה במשקל.

מניעת ההשמנה

דבר ראשון שאותו חשוב מאוד לדעת ולזכור הוא שכאשר חולה דיכאון או כל חולה במחלה נפשית אחרת מקבלים תרופה לטיפול במחלה, למעשה הם סובלים מן המחלה המסוימת. כאשר אדם סובל ממחלה נפשית, עניין המשקל לא נמצא במרכז כי חשוב יותר לגרום לחולה לצאת מהתחושות הקשות שישנן.

עם כל זה, ההשמנה עצמה יכולה להיות סיבה לדיכאון ולירידה בערך העצמי של האדם. זאת סיבה חשובה מאוד שבגללה חשוב לדעת שקיים סיכוי לעלייה במשקל בתקופת הטיפול בתרופות הפסיכיאטריות.

אחד הפתרונות למניעת השמנה בעקבות טיפול התרופות נוגדות דיכאון הוא לבנות עבור החולה תכנית דיאטה יחד עם פעילות גופנית ששורפת את הקלוריות המיותרות שהתווספו לגוף, מאיצה את חילוף החומרים ומשפרת את מצב הרוח שלו. זהו פתרון שקשה לבצע מכיוון שרוב החולים הדיכאוניים לא מעוניינים בשום פעילות גופנית מבלי שקודם לכן יהיה שינוי במצב הנפשי שלהם.  הפתרון לבעיה הזאת הוא להתאים את תכנית הדיאטה והפעילות הגופנית לאותו מצב פגיע של החולה, וכאשר מצבו משתפר אפשר להעלות את הדרישות.

שמירה על אכילה נכונה בהתאם לתפריט בריא ומאוזן עשויה להפחית מאוד את הסיכוי להשמנה בעקבות תרופות נוגדות דיכאון ותרופות פסיכיאטריות אחרות. אנשים אמורים לדעת מהן המגבלות שלהם ולהכיר בהן, להכיר בהרגלים שלהם וגם לדעת איך להימנע מהם.

לדוגמה מי שמתעורר בלילה מספר רב של פעמים כדי לאכול, כדאי שיכין לעצמו במטבח או ליד המיטה אוכל דל שומן ומופחת קלוריות, מומלץ לשתות כמויות גדולות של מים וכדאי להתרגל לאכול פחמימות מורכבות שיגרמו לגוף להרגיש שבע.