דיאטה לחולי שחמת הכבד

דיאטה לחולי שחמת הכבדשחמת הכבד, צירוזיס או שחמת, היא מחלה הבאה לידי ביטוי בהרס של רקמת הכבד ובהחלפת רקמת הכבד הבריאה ברקמה צלקתית. תהליך ההרס של הכבד והחלפת הרקמה הבריאה ברקמה צלקתית מובילים לפגיעה בזרימת הדם התקינה לכבד ולשיבוש הפעילות התקינה של הכבד.

המחלה נגרמת בעקבות שימוש מופרז באלכוהול, הידבקות בנגף הפטיטיס B או הפטיטיס C, חשיפה לרעלים מסוימים, נטילה כרונית של תרופות שונות כמו למשל מטוטרקסט ועוד.

חשיבות המעורבות של דיאטנית קלינית בטיפול התזונתי

מאחר והטיפול התזונתי מהווה חלק אינטגרלי ממערך הטיפולים בחולי שחמת הכבד, הרי שישנה חשיבות עליונה לערב דיאטנית קלינית מוסמכת בשלב מוקדם מאוד ולמעשה סמוך ככול האפשר למועד שבו התקבלה האבחנה של המחלה. דיאטנית קלינית מוסמכת מסוגלת להתאים לחולה את התפריט באופן אישי תוך התבססות על ההעדפות הקולינריות שלו, התסמינים מהם הוא סובל, משקלו, צרכיו האנרגטיים האישיים ועוד.

בנוסף לכך, שלא ניתן לבנות תפריט יעיל ומתאים ללא נוכחות של אשת מקצוע, הרי שישנה חשיבות גם לביצוע מעקב תזונתי אחרי המטופל. המעקב מאפשר להעריך את רמת היעילות של התפריט שהותאם למטופל ולבחון את מידת ההיענות לטיפול תוך ביצוע שינויים בתפריט ובהנחיות התזונתיות בהתאם לצורך.

שמירה על משקל תקין

אחד התסמינים החמורים ביותר של שחמת הכבד בא לידי ביטוי באובדן משקל לא רצוני. ישנו מגוון רחב של גורמים לירידה הבלתי רצונית במשקל, כשבין היתר מדובר על בחילות, הקאות, חוסר תיאבון ותחושת מלאות מוקדמת כתוצאה מהמיימת (הצטברות של נוזלים בחלל הבטן). על מנת למנוע את הירידה הבלתי רצונית במשקל חשוב להעשיר את המזון מבחינה אנרגטית, לבחור במזונות האהובים על המטופל כדי להגביר את התיאבון וכן לטפל במיימת.

בדרך כלל, חולי שחמת הכבד מתקשים לצרוך ארוחות גדולות וכבדות ולכן חשוב להפחית את נפח הארוחות ולנסות לחלק את הארוחות על פני היום. באופן כזה ניתן להימנע מתחושת מלאות מוקדמת מבלי לפגוע בתצרוכת הקלורית היומית.

טיפול תזונתי במיימת

המיימת נוצרת כתוצאה מירידה ברמת החלבון ולפיכך חשוב להעשיר את התפריט במזונות חלבוניים ובמקביל להפחית במידת האפשר את צריכת הנתרן במזון כדי למנוע ספיגה חוזרת של נוזלים. במקרים נדירים בלבד, החולה יידרש לצמצם את כמויות הנוזלים שהוא צורך. הדגש העיקרי במצבי מיימת מושם על הפחתת כמויות המלח במזון והעשרת המזון בחלבון.

הימנעות מוחלטת מאלכוהול

במהלך ההתמודדות עם המחלה החולים צריכים להימנע לחלוטין מצריכה של אלכוהול שגורמת לעלייה במשקל ומהווה מעמסה על הכבד. במקרים חריגים, ניתן יהיה ללגום מעט מאוד אלכוהול באופן טקסי כמו למשל בטקס הקידוש, אך לא מעבר לכך.

תזונה במקרה של הופעת דליות בוושט

כאשר רקמת הכבד מומרת ברקמה צלקתית, נוצר יתר לחץ דם בווריד שער הכבד שאחראי לניקוז מערכת העיכול. בעקבות זאת, עלולות להתפתח דליות בוושט, מעין וורידים נפוחים וגדושים. הוורידים הנפוחים רגישים מאוד למגע ובמקרים האלו צריכה של מזונות יבשים בעלי מרקם קשה וגבשושי עלולה לגרום לפציעה של הוורידים. לפיכך, כאשר מאובחנות דליות בוושט יש להקפיד על צריכה של מזונות בעלי מרקם רך עד נוזלי.

תזונה במצבי אנצפלופתיה

אנצפלופתיה היא הפרעה נוירופסיכיאטרית המתרחשת בשכיחות גבוהה בקרב החולים בשחמת הכבד. ההפרעה באה לידי ביטוי בשינויים במצב הרוח, בלבול, רעד וחוסר הכרה. הטיפול באנצפלופתיה מורכב מאוד כשבין היתר מדובר על טיפול תזונתי.

הטיפול התזונתי בסובלים מאנצפלופתיה בעקבות שחמת הכבד כולל הגבלה משמעותית בצריכת החלבון עד שישים גרם ליום, תוך העדפה לצריכת חלבון ממקור צמחי.

קראו עוד: מזונות עשירים בסיבים לצמחונים