התמכרות לג'אנק פוד

התמכרות לג'אנק פודהפירוש המדויק של צמד המילים ג'אנק פוד הוא "אוכל זבל". אם מתייחסים לפירוש הפשוט אפשר להבין שאלה הם מאכלים לא בריאים לגוף ושיש להם ערך תזונתי נמוך מאוד.

מרבית המזון שנכלל בתוך ג'אנק פוד הוא מזון עם הרבה מאוד סוכרים, שומנים, מלחים וכמובן קלוריות, והם מכילים מעט מאוד ויטמינים, חלבונים או מינרלים. בין מאכלי הג'אנק פוד אפשר למצוא קינוחים מתוקים, חטיפים מלוחים, סוכריות, מסטיקים, משקאות קלים וממותקים וכמובן מזון מהיר שידוע גם בכינוי- "פאסט פוד" שמכינים אותו בשמן עמוק, דבר שמסוכן לבריאותנו. בין המאכלים שנכללים בתוך קבוצת הג'אנק פוד אפשר למצוא פיצות, המבורגרים ומזונות מעובדים.

מה יש בג'אנק פוד?

מאכלי ג'אנק פוד כמו מזון מעובד, צ'יפס, ממתקים ועוגיות מכילים חומרים שונים שעלולים לפגוע במוח מבחינת המבנה שלו והתפקוד. אותם חומרים גורמים להתמכרות וניתן להשוות אותם לחומר הממכר שיוצר סם הקוקאין. מאכלים אלה מכילים שומן טרנס, מונוסודיום וגלוטאמט, חומרים משמרים כימיים, מלחים מזוקקים, סירופ תירס ועוד. כל אלה פוגעים במוח וגורמים לנזקים לא מעטים.

השפעות הג'אנק פוד על בריאותנו

כדי לבדוק את השפעת הג'אנק פוד על הבריאות שלנו, נערכו מספר מחקרים על עכברים וחולדות ונמצא כי אכן ישנה פגיעה בפעילות המוחית בדומה מאוד לפגיעה שישנה בעקבות התמכרות להרואין או לקוקאין. במחקר נמצא כי כאשר העכברים והחולדות היו חשופים לג'אנק פוד ללא כל הגבלה, מרכזי ההנאה במוחות שלהם היו רגישים פחות ועל מנת לגרום להם להנאה היה צורך לספק להם יותר אוכל. כאשר החוקרים העלימו מהעכברים ומהחולדות את מזונות הג'אנק פוד ובמקומו נתנו להם מזון בריא, החוקרים הבחינו כי החיות לא אכלו כלום במשך שבועיים ונשארו רעבים.

במחקר נוסף שנעשה בנושא מצאו החוקרים את הדבר המעניין הבא: חולדות שאכלו רק ג'אנק פוד במהלך ההיריון, הגדילו את הסיכויים להרגלי אכילה לא נכונים אצל הצאצאים שלהן.

אמנם המחקרים הללו נעשו על בעלי חיים, אך ניתן להסיק את העובדות גם לגבי בני האדם. אנשים אשר מכורים לג'אנק פוד מעלים את הסיכונים לשינויים בפעילות המוחית שלהם ונשים שמכורות לג'אנק פוד במהלך ההיריון או ההנקה וצורכות רמות גבוהות מאוד של סוכר ושומנים, מעלות את הסיכויים שהעוברים או התינוקות שלהן יעדיפו כל חייהם מזון שמכיל את אותם חומרים.

ג'אנק פוד כמפלצת

בעידן המודרני של היום כאשר העולם ממהר ונחפז, חברות מזון רבות מנצלות את העובדה שלאנשים אין זמן מיותר כדי להכין לעצמם ארוחות בריאות וכך הן מייצרות מזון דל במרכיבים תזונתיים, עשיר בשומני טראנס, שומנים רוויים, פחמימות ריקות, סוכרים מזוקקים, חומרים משמרים, צבעי מאכל ועוד. כל החומרים האלה גורמים למזון המעובד להיות אטרקטיבי עבור הצרכן וחברות המזון מרוויחות הרבה כסף, אך הם גורמים לנזקים מצטברים בגוף.

לאכילת ג'אנק פוד נוסיף את העובדה שאנחנו ממעטים בפעילות גופנית במשך היום, פעמים רבות מופעל עלינו לחץ לא קטן במהלך היום, הרגלי התזונה שלנו אינם טובים וגם יש מסביבנו זיהום אוויר, נוצר מצב של מחלות שונות- סרטן, מחלות לב, מחלות ניוון שרירים, השמנת יתר, סוכרת ועוד.

הדרך להפסקת ההתמכרות

התמכרות לג'אנק פוד הפכה להיות תופעה חברתית בעולם המערבי. אין אדם שלא אוכל לפחות פעם או פעמיים בשבוע אוכל מעובד, פיצה, המבורגר, חטיפים, שוקולד או כל דבר לא בריא אחר. ישנן מספר דרכים להפסקת תופעת ההתמכרות:

הדרך ההתחלתית, שממנה מתחילה הגמילה מג'אנק פוד, היא להפסיק לקנות את המזונות האלה ובמקומם לקנות מזונות בריאים- מזון אורגני, נקי מכל חומר מזיק ועוד. רצוי לשים לב לפירוט הרכיבים שעל קופסאות המזון שקונים ולשים לב שהם מכילים כמה שפחות מהחומרים המזיקים- צבעי מאכל, חומרים כימיים, חומרים משמרים, שומן טרנס, חומרים מייצבים ועוד.

השלב הבא של הגמילה הוא שינוי הדרגתי בהרגלי התזונה. נתחיל מזה שבמקום לשתות משקאות קלים וממותקים עם כל החומרים המזיקים, פשוט להתחיל לשתות רק מים (רצוי מים מסוננים). רצוי לאכול כמה שיותר ירקות. בנוגע לפירות יש לאכול בכמות מוגבלת. ירקות ופירות הם בעלי חומרים מזינים מאוד שבונים את הגוף, מחזקים ומעשירים אותו, ומסייעים לגוף לנקות את עצמו מפסולת.

חשוב לאכול דגנים, חלבונים, קטניות, זרעים ואגוזים ולהמעיט בצריכת כולסטרול ושומנים מהחי. מומלץ להפסיק לצרוך מוצרי חלב פרה ולעבור לחלב עזים או לחלב כבשים.

התמכרות לפחמימות