דיאטה לחולי כיס מרה

דיאטה לחולי כיס מרהכיס המרה הוא איבר הממוקם בצמוד לכבד. מדובר על איבר קטן מאוד המשמש לאגירה של נוזל המרה המיוצר בכבד.

בכיס המרה נאגר נוזל המרה וכאשר כיס המרה מתכווץ, נוזל המרה מופרש ממנו ועובר לתריסריון. באמצעות מיצי המרה אנו מפרקים ביעילות כלורופיל, קפאין ושומנים.

כמו כן נוזל המרה הוא נוזל בסיסי ולכן הוא מסייע גם בסתירה של חומציות הקיבה, לפני הגעת התוכן הקיבתי למעי.

אורכו של כיס המרה נע בין שבעה וחצי לעשרה סנטימטרים סך הכול ויכולת הקיבול שלו נעה בין שלושים לחמישים סמ"ק. דופן כיס המרה מורכבת משריר חלק בעיקר והכיס מתחבר באמצעות צינור כיס המרה לצינור הכבד המשותף.

אילו מחלות יכולות להתפתח בכיס המרה?

ישנן ארבע מחלות מרכזיות שיכולות להתפתח בכיס המרה או בסביבתו הקרובה להלן:

  • אבני כיס מרה – אבני כיס מרה נוצרות בעקבות פגיעה בשיווי המשקל בין הרכיבים השונים המרכיבים את נוזל המרה, כמו למשל במצבים שבהם נוזל המרה מכיל כמות עודפת של כולסטרול.
  • דלקת כיס המרה – הדלקת שמתפתחת בכיס המרה ברוב המקרים מהווה סיבוך של אבני כיס מרה שגרמו לחסימה של מוצא הכיס. בחלק ניכר מהחולים החסימה של כיס המרה גורמת להתפתחות של חיידקים הגורמים להתפתחות של הדלקת.
  • דלקת דרכי המרה – במקרים בהם האבנים גורמות לחסימה של דרכי המרה, הדלקת יכולה להתפתח בהן בדיוק כפי שחסימה של כיס המרה יכולה לגרום להתפתחות של חיידקים בכיס עצמו.
  • דלקת לבלב אקוטית – סיבוך נוסף של אבני כיס מרה הוא דלקת חריפה בלבלב. מצב זה נגרם בעקבות חסימה של הפרשות הלבלב על ידי אבני מרה.

חשיבות המעורבות של אשת מקצוע בטיפול התזונתי בחולי כיס המרה

על מנת להתאים לחולה את התפריט המתאים ביותר עבורו באופן אישי ישנה חשיבות עליונה לגשת לפגישת ייעוץ עם דיאטנית קלינית סמוך ככול האפשר לאבחנת המחלה. דיאטנית קלינית מוסמכת יכולה להעביר לידי החולה את כל המידע הרלוונטי לגביו ולבנות עבורו תפריט מותאם אישית. התפריט מתבסס על חומרת מחלתו, על התסמינים מהם הוא סובל, על ההעדפות הקולינריות שלו ועוד.

כמו כן מעבר לבניית התפריט, הדיאטנית הקלינית צריכה לבצע מעקב אחרי החולים וזאת על מנת לבחון את יעילות התפריט וההנחיות התזונתיות ולהעריך את מידת ההיענות לטיפול התזונתי.

הפחתת השומן בתפריט

עד לבירור הגורם למחלה בכיס המרה ולהחלטה על המשך הטיפול, יש בראש ובראשונה לעשות מאמצים להפחתת כמות השומן בתפריט היומי. כאשר אנחנו צורכים מזונות שומניים, כיס המרה מתכווץ ומפריש לתריסריון את נוזל המרה ובעקבות זאת עלולים להופיע כאבים חמורים. לפיכך קו הטיפול הראשוני הוא הפחתה של כמות השומן והשגת בטן שטוחה. להלן העקרונות המנחים שבעזרתם ניתן ליישם את ההמלצה הזו בהצלחה:

  • מומלץ להימנע משימוש בטכניקות בישול שבהן מוסיפים שומן או שמן למזון כמו למשל טיגון בשמן עמוק או בישול בשומן בעלי חיים ולהעדיף לאפות את המזון, לבשל אותו במים או לאדות אותו.
  • מומלץ להימנע מצריכת מזונות מן החי המכילים אחוזי שומן גבוהים כמו לדוגמה חלקי פנים ובשר אדום ולהעדיף לצרוך למשל דגים רזים או חזה עוף.
  • מומלץ ביותר לצרוך מוצרי חלב בעלי 50% שומן ומטה.
  • יש להימנע מצריכת חלמון ביצה שכן הוא מכיל שיעור גבוה של שומן.
  • במידה והחולה אוכל מרק, עליו להסיר ממנו את השומן שבדרך כלל צף על פני המים.
  • יש להימנע מצריכה של חטיפים מלוחים, בצק עלים, טחינה, אבוקדו, מרגרינה, חמאה, חומוס, מיונז ועוד.