האם קיימים טיעונים בריאותיים נגד טבעונות?

טיעונים בריאותיים נגד טבעונותלא. לא קיימים טיעונים רפואיים מבוססי מחקרים נגד טבעונות, היות וטבעונות אינה תזונה רפואית לטיפול במחלות. לא קיימים גם טיעונים רפואיים מבוססי מדע על תזונה טבעית בלבד.

מומחים במרפאת מאיו, המשקיעה חמש מאות מיליון דולר בשנה על מחקרים, קובעים שדיאטה טבעונית מתוכננת היטב, יכולה לענות על הצרכים הבריאותיים של אנשים בכל הגילאים, כולל ילדים, בני נוער, ונשים הרות או מיניקות. אך המפתח הוא מודעות למכלול הצרכים התזונתיים, כך שניתן יהיה להרכיב תזונה שעונה עליהם. 

טבעונות: אידיאליזציה חסרת בסיס רפואי מוכח

בדיוק כפי שלא ניתן להתווכח עם אדם שמחליט להיות טבעוני מטעמים פילוסופיים, רוחניים או אתיים, חשוב לשקול ולטפל בסיכונים האפשריים, אם אדם מחליט להיות טבעוני בשל היתרונות הבריאותיים האפשריים. סקרים מראים ששיקולים אתיים הם הסיבה העיקרית בגללה אנשים ממירים את תזונתם לטבעונות. אך מומחים מגלים כי טבעונות אינה התזונה האתית היחידה. הם מציגים אף טיעונים משכנעים לפיהם תזונה זו אינה מאומתת מבחינה היסטורית.

מדענים מסבירים שלא קיימת קבוצה תרבותית אחת בהיסטוריה של העולם, ששרדה לאורך זמן על תזונה טבעונית בלבד. לכן, מנקודת מבט בריאותית. קיימת תמיכה היסטורית מועטה ביותר לאידיאליזציה הסובבת היום את הטבעונות הקפדנית.

טבעונות: יתרונות בריאותיים לטווח הקצר

מנקודת מבט היסטורית, טבעונות היא התפתחות חדשה ביותר. שורשי הטבעונות חוזרים לאנגליה, כשבשנת 1944 טבע דונלד ווטסון את המונח "טבעונות". הטיעון העיקרי שלו היה אתיקה. בגיל 14 הוא החליט להפסיק לאכול בשר מטעמי חמלה על בעלי החיים, ורצה שכל העולם ילך בעקבותיו, למרות שלא הייתה לו הכשרת תזונאי או הכשרה רפואית. טבעונות מבוססת על אידיאולוגיה, לא על פיזיולוגיה אנושית, מזכירים מומחים המתעמקים באבולוציה האנושית.

חלק מהבלבול הוא שטבעונים רבים נראים בריאים למדי בשלבים המוקדמים של המעבר לטבעונות. נתון זה אינו מפתיע כל כך, כאשר מחשיבים את העובדה כי מעבר ממזונות מעובדים למזונות המבוססים על צמחים גולמיים, בהעדר זרם של מזון מהחי, ללא ספק משפר את הבריאות.

סיכונים בריאותיים לטווח הארוך

אך לטווח הארוך, העדר תזונה המבוססת על בעלי חיים עשויה לגבות מחיר, שכן חומרים מזינים מסוימים אינם ניתנים לצריכה מממלכת הצמחים. קרנוזין, קרניטין, טאורין, רטינול, ויטמין D3, חומצה לינולאית ושומני אומגה 3, הם חלק מהדוגמאות. מחסור בוויטמין B12 נפוץ ביותר אף הוא בקרב טבעונים.

לאחר שש או שבע שנים, המחסור בוויטמין B12 גורם לפגיעה חמורה בכבד, ובנקודה זו אדם טבעוני עלול להתחיל לחוות מחלות נוירודגנרטיביות רציניות. קיימים מקרים מתועדים רבים של עיוורון כתוצאה ממחסור בוויטמין B12, כמו גם הפרעות נוירולוגיות אחרות.

דגים חיוניים לבריאות

אחת הסיבות לכך שצמחונים רבים העוקבים אחר המודל של פיתגורס, שכולל דגים בתזונה הצמחונית, נראים כל כך בריאים, היא כי תזונה זו נמוכה יותר בחלבונים בהשוואה לתזונה המבוססת על בשר. כשאוכלים חלבון בהגזמה, מגרים נתיבים ביוכימיים חזקים המפעילים מחלה.

תרחיש זה, בשילוב עם העובדה כי דגים מספקים את הרכיבים החיוניים של אומגה 3 ושומנים בריאים אחרים, מחזק באופן משמעותי את תמיכת עולם הרפואה בצמחונות המאפשרת אכילת דגים, ולא בטבעונות.

מחסור בחלבון ושומן – שני המחסומים הבריאותיים הנפוצים בטבעונות

בעוד ששמירה על רמת חלבון נמוכה היא צעד בריאותי נבון, חלבון נמוך מדי עלול להפוך לבעיה בקרב טבעונים, במיוחד אם תזונתם נמוכה גם בשומנים בריאים. חלקם יקבלו שמונה עד 12 אחוזי חלבון בלבד מהצמחים בתזונתם היומית, במצב אשר עלול לגרום לפגיעה בשרירים.

מחסור בשומן מהווה בעיה משמעותית בקרב טבעונים. כשאוכלים תזונה גבוהה בפחמימות ונמוכה בסיבים, הגוף שורף פחמימות כמקור הדלק העיקרי. אם עוברים לרמה נמוכה יחסית של פחמימות נטו, כפי שקל לעשות בתזונה צמחונית, הגוף מתחיל לשרוף שומן כמקור הדלק העיקרי.

פירוש הדבר הוא שיש להגדיל את כמות השומנים הבריאים בתזונה על מנת לספק את דרישות הדלק של הגוף. כמות מספקת של שומן בריא חיונית גם לשמירה על רמות בריאות של הורמונים, כולל הורמוני המין, וצריכה נמוכה של שומנים מגבירה את הסיכון לבעיות פוריות ואוסטיאופורוזיס.

אולי יעניין אותך גם:

בשר מתורבת: האם תחליפי הבשר החדשים בריאים לאדם ולסביבה?