דיאטת ג'וג'י ברי

דיאטת ג'וג'י בריג'וג'י ברי הם פירות יער קטנים, ממשפחת האוכמניות, בצבע אדום בוהק, זהו פרי יליד אסיה ואירופה, וניתן לאכול אותו בצורתו הטריה או המיובשת. בארצות הברית הם נמכרים באופן נרחב כשהם מיובשים בשקיות או בחבילות.

הם בגודל של צימוקים וטווח הגוונים שלהם נע מוורוד בהיר לאדום. ניתן אף לייבא אותם או לרכוש אותם בצורת מיץ, שייקים, כדורים או אבקת תוספי תזונה. פירות יער אלו דלים בקלוריות ועשירים בחומרים נוגדי חמצון. הם מכילים מגוון ויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים חיוניים המקדמים בריאות ותזונה נכונה.

ויטמינים חיוניים וסיבים תזונתיים

מנה המורכבת מרבע כוס ג'וג'י ברי מכילה תשעים קלוריות וארבע גרם חלבון למנה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן ממליץ לנשים מבוגרות לצרוך 46 גרם, ולגברים מבוגרים 56 גרם חלבון ליום. מנת ג'וג'י ברי מכילה אף ארבע גרם סיבים תזונתיים, המספקים בין 10.5 ל-19 אחוזים מצריכת ההתייחסות התזונתית של סיבים תזונתיים לגברים ונשים.

רוב המבוגרים אינם מקבלים מספיק סיבים תזונתיים מידי יום, והם חשובים כשמוסיפים אותם בתפזורת לתזונה. הם יעילים במניעת אכילת יתר ומסייעים לפסולת לעבור דרך מערכות הגוף עד להפרשתם.

רבע כוס ג'וג'י ברי מכילה אף 180 אחוזים מהערך היומי של ויטמין A, נוגד חמצון טבעי המגן על הגוף מפני נזק של רדיקלים חופשיים, המיוצרים כאשר הגוף מפרק את המזון. רדיקלים חופשיים עשויים להאיץ את תהליך ההזדקנות ולגרום למוות תאים.

ויטמין A הכרחי גם לשמירה על בריאות הקרומים הריריים, ומסייע להתרבות התאים. מחסור בוויטמין מצוין זה גורם לעיתים קרובות לראייה ירודה. בנוסף, רבע כוס ג'וג'י ברי מספקת 15% מהערך היומי החיוני של ברזל.

עקרונות דיאטת ג'וג'י ברי

21% מתכולת פירות יער אלו מכילים סיבים, וכל המזונות עתירי הסיבים שולטים ברמות הסוכר בדם ובתיאבון. הם מסייעים לתחושת מלאות לפרקי זמן ארוכים יותר, וכך ניתן להפחית את צריכת המזון. ג'וג'י ברי מכילים אף כרום המסייע לשלוט על הסוכר בדם,

לשמור על מסת שריר רזה בתהליך הפחתת המשקל, ומסייעים לגוף לשרוף שומן בקצב מהיר יותר. עליית המשקל נמנעת כשהשרירים שורפים קלוריות ביעילות רבה יותר מאשר שומן. צריכת פירות יער אלו מסייעת אף עם חילוף חומרים יעיל.

ג'וג'י ברי מסייעים אף להקלת רמות הלחץ. כשאדם חווה לחץ, הוא חווה תשוקה מוגברת למזונות עשירים בקלוריות עתירות שומן. מתח מונע גם שריפת שומן והפרשת הורמון גדילה. ג'וג'י ברי מפחית את רמות הלחץ ומוריד את רמות הקורלטיזול, המקדמות עלייה במשקל.

מהלך דיאטת ג'וג'י ברי

היתרונות הטובים ביותר של פירות יער אלו הם כשאוכלים אותם בצורתם הטרייה. יחד עם זאת, היות והם אינם זמינים במרבית המקומות, החלופה הטובה ביותר היא לצרוך את הפרי בצורה מיובשת, כמיץ או כתה.

הם מספקים לגוף את מרבית החומרים החיוניים להם הוא זקוק, ומעניקים שפע ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. קיימים תוספי ג'וג'י ברי הנמכרים כתמציות, אך תזונאים ממליצים להיזהר מהם שכן הם אינם מספקים את היתרונות הבריאותיים להם הם מתיימרים. מלבד מיץ פירות ותה, ניתן להוסיף ג'וג'י ברי לדגנים, לשלב אותם במיצי פירות אחרים, לאכול אותם עם תערובות אגוזים, להכניס אותם למאפים, סלטים ומרקים.

יתרונות – ג'וג'י ברי נושאים מספר יתרונות בריאותיים משמעותיים, וכשאוכלים אותם בצורתם הטרייה הם מפחיתים את סיכוני עודף המשקל והשמנת היתר. בנוסף, הם יעילים בהגנה מפני סרטן, סוכרת, איבוד מסת עצם, אבנים בכליות, שבץ ומחלות לב. במאמר בפוקס ניוז, קבע המדען הרפואי כריס קילהאם, כי פירות יער אלו מסייעים בנרמול בעיות במערכת החיסונית ומונעים ניוון מקולרי.

סיכונים – המכון הלאומי לבריאות קובע כי השיטה היחידה הבטוחה, האמינה והבריאה להפחתה במשקל לטווח הארוך היא שילוב פעילות גופנית סדירה ותזונה מאוזנת דלת קלוריות. מומלץ לאכול מספר מנות יומיות הכוללות דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, פירות, חלבונים רזים וירקות. ג'וג'י ברי יכול בהחלט להיות חלק מתזונה בריאה המעודדת ירידה הדרגתית במשקל, אך הוא אינו חשוב יותר מכל מזון בריא אחר בתכנית האכילה.