רפורמת סימון מוצרי המזון יצאה לדרך

על פי הנחיות של משרד הבריאות, נהוגים מזה שנים כללים ברורים לגבי סימונים נדרשים על גבי מוצרי המזון השונים. אך רפורמהרפורמת סימון מוצרי המזון יצאה לדרך חדשה בנושא סימון מוצרי מזון יצאה לדרך בראשית שנת 2020. החל מינואר 2020 סימונים חדשים צפויים להתנוסס על גבי כלל מוצרי המזון המשווקים בארץ, בין אם מקורם בייצור מקומי ובין אם מקורם במזון מיובא. כך, מאמינים במשרד הבריאות, נוכל כולנו להיטיב ולדעת מה בריא יותר לאכול ומה לא.

מהם עיקרי הרפורמה לסימון מזון?

הרבה מאוד כללים הנהוגים בתקנים ישראלים ובחקיקה לא צפויים לעבור שינוי משמעותי לפי הרפורמה. למשל, סימון תאריכי ייצור ותפוגה יישארו על כנם. גם פירוט המרכיבים וערכים תזונתיים יישמר, אם כי השתנו כמה כללים לגבי צורת הרישום על גבי האריזה. למשל, אם עד כה היה פירוט של פחמימות וסוכרים, הרי שיתווסף דבר נוסף. על מנת להמחיש לצרכן ולציבור למשל מהי תכולת הסוכר לכל 100 גרם מוצר, לא יפורטו רק משקלי הסוכרים או הפחמימות בגרמים. בנוסף, יובא פירוט במונחי כפיות סוכר. כלומר, על כל תכולה של 4 גרם סוכרים במוצר, תצוין כפית סוכר אחת. מוצר שמכיל 10 גרם סוכרים, למשל, יודגש כי הוא מכיל שתיים וחצי כפיות סוכר. מלבד המחשה זו, שנועדה לסייע לציבור להפחית בצריכת מזונות עתירי סוכר, יובאו כמה סימנים גרפיים דמויי מדבקות.

אילו סימונים גרפיים יופיעו על המוצרים מודגש ובגדול (על גבי עיגולים אדומים) מהי תכולת המרכיבים שנחשבת לפחות מומלצת. למשל:

  • תכולת נתרן – יובא סימון ברור, של עיגול אדום ובתוכו ציור של מלחיה, המסמן מוצרים המכילים מעל 500 מ"ג נתרן לכל 100 גרם מהמוצר. נתרן, הינו מרכיב מרכזי של מלח. ומכיוון שמלח משפיע על לחץ הדם ועל היבטים נוספים של תחלואה, אין להרבות בצריכתו.
  • תכולת סוכר – יסומנו מוצרים המכילים 13.5 גרם סוכרים ויותר, לכל 100 גרם מוצר. מכיוון שסוכר הוא מקור חשוב לתחלואה, סוכרת, השמנה ובעיות נוספות, הרי שיש בכך התראה מאילו מוצרים כדאי להישמר.
  • תכולת שומן – יסומנו בעיגול אדום מוצרים אשר מכילים 5 גרם ויותר חומצות שומן רווי, לכל 100 גרם מוצר.
    במזונות נוזליים, כדוגמת שוקו למשל, יסומנו מוצרים שמכילים יותר מ-400 מיליגרם נתרן, 5 גרם סוכר או 3 גרם שומן, לכל 100 מיליליטר מוצר.
  • מוצרים בריאים יסומנו, מן הצד השני, בעיגול ירוק שמסמל ערכים תזונתיים גבוהים.

על חשיבותה של הרפורמה

לדברי גורמים מקצועיים, חשיבותה של הרפורמה בהגברת המודעות הציבורית. למעשה, אנו נמצאים בעיצומו של תהליך שבו כולנו מכירים בערך התזונה לשמירה על הבריאות. ובכל זאת, הערכים התזונתיים על גבי המוצרים לא זכו למספיק תשומת לב ציבורית. ההוצאה הלאומית על בריאות עולה בהתמדה ושיעורי התחלואה בגלל אורח חיים לא בריא גבוהים בצורה מפחידה. הרפורמה, אם כן, נועדה לתת לציבור כללי אצבע מהירים, טובים, פשוטים וזמינים לזיהוי מזון בריא לעומת בלתי בריא.

צרכן אשר מגיע לחנות ורוצה להחליט איזה מוצר לבחור, יוכל להשוות בקלות בין מוצרים דומים. אם, למשל, מוצרי חלב מסוימים מסומנים באדום ואילו אחרים לא, זהו כלל אצבע מהיר וטוב שמראה מה כדאי לקחת. דוגמה נוספת – מתברר כי חטיפי בריאות רבים, גרנולה וקורנפלקס נמצאו ראויים לפי הסימון החדש, לסימון אדום המעיד על תכולת סוכרים גבוהה. זוהי הזדמנות לכולנו, וגם להורים שבינינו, לבחור במוצרים היותר בריאים. רק חשוב לשמור על ערנות שכן בחלק המוצרים, הסימונים קצת הולכים לאיבוד באריזה הצבעונית.