פירות וירקות שמומלץ לאכול עם הקליפה

בסלט ירקות או מחוצה לו, ירקות מעניקים לנו שפע של יתרונות תזונתיים. גם הפירות שעולים על שולחננו בריאים לבוגרים ולטף

פירות וירקות שמומלץ לאכול עם הקליפה

גם יחד. תזונאים ממליצים לצרוך פירות וירקות ממגוון צבעים, כך שניהנה כולנו ממגוון הערכים התזונתיים הגבוהים. יחד עם זאת, מחקרים מעלים שהרבה אנשים נוהגים להעדיף פירות וירקות מקולפים. האם זה נבון, או שעדיף להתרגל לצרוך גם את הקליפה.

מדוע נהוג לקלף ירקות ופירות?

הסיבות לכך שמרבים לקלף פירות או ירקות לפני בישול או לפני צריכה כמוצרים טריים, רבות. חלק מהאנשים מרגישים שהקליפות פשוט לא טעימות. אחרים סבורים שהקליפות הן למעשה "פסולת" שלא ראויה למאכל אדם. אבל מרבית האנשים שמצהירים על קילוף מתמיד של כל ירק ופרי עושים זאת מסיבה אחרת לגמרי. הסיבה היא חשש מזיהומים. ההנחה הרווחת גורסת שכל חומרי ההדברה והריסוס נדבקים אל הקליפות. לכן, עדיף לקלף לפני האכילה.

מה אנו מפסידים כאשר אנו מקלפים פרי או ירק?

פירות מסוימים בהחלט חייבים לקלף. בננות, למשל, פירות הדר, קיווי. אם הברירה היא בין קילוף של קליפה לא טעימה לבין וויתור על צריכת ירקות ופירות, ברור שעדיף להמשיך ולקלף. אבל, כדאי לדעת שפירות וירקות מכילים למעשה את מיטב המרכיבים התזונתיים דווקא בקליפה. כאשר אנו מתעקשים לאכול אותם מקולפים, אנו מוותרים על מרכיבים בריאים שמסייעים לעיכול, על הרבה ויטמינים ומינרלים ועוד שפע דברים טובים. בנוסף, רופאי שיניים מסבירים כי קליפות של פירות קשים כדוגמת תפוחי עץ מסייעים מאוד לניקוי השיניים. הם אפילו מפחיתים ריח פה לא נעים. נבדק ונמצא כי שטיפת הפירות והירקות לפני בישול או אכילה מסלקת את מרבית חומרי ההדברה והריסוס. אם רוצים להקפיד במיוחד, ניתן לשפשף את הקליפה היטב. באופן מובהק, מסלקים כך את הרוב הגדול של הריסוס שאנו בהחלט לא צריכים בתוך הגוף.

מה קורה אם מקלפים מלפפון?

במלפפון ירוק תמצאו שפע בריאות. הרבה סיבים תזונתיים, אשלגן ועוד ויטמינים. אבל, גוף המלפפון שמוסיף קריספיות לכל נגיסה לא מכיל הרבה יותר מאשר מים. ולא שמים לא נחוצים לנו ואכן ירקות מהווים מקור טוב לנוזלים, אבל כדאי גם יותר מזה. אם אתם רוצים את המרכיבים הבריאים, אכלו מלפפונים בקליפתם.

נוהגים לקלף תפוחים? תחשבו שוב

לפחות חמישים אחוזים מההורים נוהגים לקלף תפוחי עץ בכדי לשכנע את הילדים לאכול אותם. למעשה, גם מבוגרים רבים לא מוותרים על הקילוף של הקליפה הקשה. אבל מומלץ בחום לצרוך את תפוחי העץ עם הקליפה. והפתעה נוספת – גם את תפוחי האדמה עדיף לאכול או לבשל בקליפתם. קליפת פרי התפוח מכילה וויטמינים בכמות גבוה וכן פלבנואידים. כמו כן, הקליפה הקשה מכילה הרבה סיבים תזונתיים. ולמה זה טוב? מפני שכך מרוויחים גם הרגשת שובע לאורך זמן. קליפה טובה לדיאטה, כדאי לזכור את זה.

אפרסק בקליפה, רעיון בכלל לא רע

אפרסק בקליפתו מעניק תחושה נעימה למגע, של בד קטיפתי. אבל מעבר למרקם, צריכת אפרסק בקליפתו בריאה מאוד. מחקרים גילו כי בפרי זה טמונים מרכיבים נהדרים, נוגדי חמצון. אבל חלק גדול מהם נאגר בתוך הקליפה. אגב, דבר דומה לכך ניתן למצוא גם בגזרים. גזר חי או מבושל מכיל בקליפתו הרבה יותר חומרים נוגדי חמצון. לא כדאי לוותר על כך.

גם צריכת חצילים מטוגנים בקליפה, פלפלים, אפרסמונים, שזיפים ואגסים מבטיחים יותר בריאות, עם הקליפה. מרכיבים נוגדי חמצון, ויטמינים כגון B או K או C. ואם חוששים מריסוסים, נקו היטב לפני האכילה או העדיפו  פירות וירקות אורגניים.