אכילה רגשית אצל ילדים

אכילה רגשית אצל ילדיםמגפת ההשמנה שהולכת ומתרחבת בעולם המערבי משנה לשנה כבר מזמן אינה נחלתם הבלעדית של המבוגרים.

ככל שחולפות השנים אנחנו עדים לעלייה בשכיחות של עודף המשקל ושל ההשמנה גם בקרב בני נוער ואפילו בקרב ילדים. כתוצאה מכך בעיות בריאותיות שבעבר היו נדירות מאוד בילדים כמו למשל סוכרת סוג 2 או יתר לחץ דם הולכות ונהיות נפוצות יותר גם בקרב האוכלוסייה הצעירה.

ישנם הסברים רבים לתופעת השמנת יתר בילדים כשבין היתר מדובר על כך שהילדים המודרניים נוהגים לבלות פחות זמן מחוץ לבית ויותר זמן בישיבה מול המסכים וכן נהוג להתייחס לכך שכיום נהוג פחות ופחות לאכול ארוחות משפחתיות המבוססות על מזון ביתי. בנוסף לכל זה, ככל הנראה אחת הסיבות בגינן ילדים בימינו סובלים מעודף משקל היא האכילה הרגשית המסוכנת.

מה היא אכילה רגשית?

אכילה רגשית היא התנהגות אכילה שמונעת מהרגש ולא מצרכים פיזיולוגיים המבוססים על תחושת רעב. בנים שסובלים מהפרעות אכילה מתקשים להתמודד עם בעיות רגשיות שונות ולכן פונה לאוכל כאל אמצעי לשיכוך הכאב הרגשי, כמקור לנחמה, כמקור לפריקת תסכולים, להסחת דעת ועוד. כאשר האוכל מאבד את המשמעות הפיזיולוגית שלו והופך למקור לנחמה, עולה הסיכון לצריכה עודפת של מזון ולהשמנה.

אין ספק שהאוכל מהווה מקור לנחמה עבור כל אחד ואחד מאתנו, אך כל עוד מדובר על התנהגות אקראית או מזדמנת, אין בכך כל רע. הצרות האמתיות מתחילות להתעורר כאשר ההתנהגות של האכילה הרגשית הופכת לפתולוגית, כלומר שזוהי התנהגות האכילה המוכרת היחידה.

ממה נובעת אכילה רגשית אצל ילדים?

הפנייה לאוכל כאל מקור לנחמה בילדים נובעת בראש ובראשונה מלמידה חברתית. המשמעות היא שהילדים לומדים על צורת אכילה זו מהוריהם. המסרים שההורה מעביר לילדיו בעצם ההתנהגות שלו עוברים הטמעה והילד למעשה מחקה את ההורה שלו. בנוסף לכך, ילדים רבים פונים לאוכל כאל מקור לשיכוך בעיות רגשיות במצבים שבהם אין להם מקור אחר לנחמה.

בעיה זו עלולה להתעורר בקרב ילדים שבאים מבתים בהם לא נהוג להציף בעיות רגשיות או לדבר על רגשות. כמו כן בקרב ילדים רבים בעיה זו מתפתחת כבר בתקופת הינקות והפעוטות. כך למשל ישנן אימהות רבות שבכל פעם שהילד שלהן בוכה, מנסות להרגיע אותו עם ממתק או עם אוכל באופן כללי. הקשר בין אוכל להרגעה נפשית יכול להיות מושרש כבר מגילאים אלה ובסופו של דבר הופך לטבע שני.

הסכנות שבאכילה רגשית

  • הסכנה הגדולה ביותר היא שבעקבות האכילה הרגשית, שורש הבעיה לא יזכה להתייחסות טיפולית. האוכל אולי יכול להוות מעין פלסטר זמני או אמצעי להרגעה, אבל בשום פנים ואופן לא יכול להחליף טיפול רגשי איכותי.
  • אכילה רגשית בקרב ילדים עלולה להוביל לצריכה עודפת של מזון ולהגדיל את הסיכוי להשמנה כבר בגילאים צעירים.
  • סכנה נוספת טמונה בעובדה שהרגלי האכילה מתעצבים כבר בגילאים מוקדמים מאוד. לפיכך, ילד הנוטה לפתור את בעיותיו הרגשיות בעזרת אוכל, הופך ברבות הימים למבוגר בעל נטייה לעשות כך גם כן. ככל שהבעיה מתחילה בגילאים צעירים יותר, כך יותר קשה לטפל בה.

דיאטה לילדים הסובלים מאכילה רגשית

על מנת להימנע מהשמנה בילדים, חשוב להימנע מלמלא את הבית במזונות משמינים, בחטיפים ובדברי מתיקה ולהעדיף לקנות מדי שבוע פירות וירקות למכביר וחטיפים מזינים ובריאים.

בנוסף לכך, מומלץ לגשת עם הילד לדיאטנית קלינית ולשקול התחלה של טיפול רגשי שמטרתו לרדת לשורש הבעיה ולהקנות לילד כלים יעילים להתמודדות עם המצוקות הרגשיות השונות.

ראו גם:

השמנה חברתית – מגפה סביבתית

כך תגרמו לילדים שלכם לאכול הרבה יותר ירקות – 3 טיפים מנצחים לחיים בריאים יותר